Wersja kontrastowa

Jak mówić głośno o tym, co badamy po cichu

Na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa odbyło się dzisiaj (26.11) seminarium poświęcone zwiększaniu widoczności dorobku naukowego pracowniczek i pracowników UAM.

Gości powitał prorektor ds. kadry i rozwoju prof. Tadeusz Wallas. Prorektor, dziękując za zorganizowanie spotkania, przypomniał jak ważne jest odpowiednie promowanie dokonań naukowych pracowniczek i pracowników uniwersytetu. - Musimy zadbać, aby otoczenie bliższe i dalsze było rzetelnie informowane o  działalności i efektach badań naszych naukowców – mówił.

Prorektor prof. Wallas zadeklarował, że tego typu seminaria będą odbywały się częściej. Tak, aby każdy z pracowniczek i pracowników naukowych uczelni mógł z nich skorzystać i z sukcesem promować wyniki swojej pracy.  

Następnie głos zabrał Pełnomocnik ds. równego traktowania prof. Robert Kmieciak:

- Zależy nam na tym, aby UAM był dobrym miejscem do realizacji kobiecych aspiracji. Od koleżanek wiem, że często mają one poczucie, że ich droga zawodowa, naukowa jest bardziej wyboista. Jak wiemy, to często wynika z uprzedzeń i tradycyjnego pojmowania ról społecznych. Musimy temu przeciwdziałać pamiętając jednak, że ten proces będzie długotrwały.  

Pan Pełnomocnik zauważył, że sporo już w tym względzie zostało zrobione na UAM. Jako przykład powołał się na działania realizowane w ramach projektu Gdy nauka jest kobietą.

- Ważne jest, aby zapewnić kobietom pracującym na naszej uczelni poczucie bezpieczeństwa. To wymaga wypracowania pewnych standardów pracy – mówił.

Dyrektor Centrum Marketingu Anna Kuca-Szpytko mówiła o znaczeniu promocji.

- Alphonse de Lamartine, francuski polityk i publicysta żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku zwykł mawiać, że „nawet Pan Bóg potrzebuje bicia dzwonów”. Współcześnie to przekonanie, że rozgłos i promocja są potrzebne, jest nadal aktualne i praktykowane. Do promocji wielką wagę przywiązują nawet ci, którzy nie tak bardzo jej potrzebują. Klasycznym przykładem, który przywołam, jest koncern Coco-cola: jedna z najbardziej popularnych marek na świecie, których produkty są w ponad 200 krajach, a sama nazwa znalazła się na 2 miejscu najbardziej popularnych słów na świecie. Otóż ten koncer przeznacza ponad 4 miliardy dolarów rocznie na działania promocyjne. Dzieje się tak dlatego, że każdy ludzki wytwór, każda działalność, twórczość potrzebuje promocji. A szczególnie potrzebuje jej nauka, zwłaszcza dzisiaj, kiedy każdego dnia jesteśmy atakowani przez fake newsy, dezinformacje, teorie spiskowe.

W dalszej części spotkania głos zabrała m.in. dr Joanna Morawska-Jancewicz mówiąc o Europejskiej Karcie Naukowca, o zagadnieniu autoprezentacji osób zajmujących się nauką wypowiedziały się prof. UAM dr hab. Marta Wrześniewska-Pietrzak i prof. UAM dr hab. Agnieszka Stępińska, tymczasem dr Jakub Jakubowski swoje wystąpienie zatytułował: „O nieskromności jako cnocie niewieściej. Słów kilka na temat promowania dorobku naukowego”.

Spotkanie poprowadziła prof. Iwetta Andruszkiewicz dyrektor Centrum Badań nad Partycypacją Kobiet w Przestrzeni Publicznej.

Organizatorami spotkania byli Pełnomocnik rektora ds. równego traktowania prof. Robert Kmieciak, Centrum Marketingu UAM oraz Centrum Badań nad Partycypacją Kobiet w Przestrzeni Publicznej.

 

Prof. Iwetta Andruszkiewicz. Centrum poświęcone kobietom
Nauka Ogólnouniwersyteckie
Zobacz podobne

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.