Wersja domyślna

Sukces UAM w rankingu interdyscyplinarnym THE

Collegium Minus UAM, fot. Adrian Wykrota
Collegium Minus UAM, fot. Adrian Wykrota
Obraz
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu uplasował się na miejscu 3–4 w Polsce ex aequo z Politechniką Gdańską w drugiej edycji rankingu interdyscyplinarnego Times Higher Education Interdisciplinary Science Rankings 2026 in association with Schmidt Science Fellows.
 
Oznacza to awans w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy uniwersytet zajął 4. pozycję w kraju. W wymiarze globalnym UAM ponownie znalazł się w przedziale miejsc 301–350, utrzymując wynik z ubiegłego roku.
 
Liderem rankingu interdyscyplinarnego, podobnie jak w roku ubiegłym, został amerykański Massachusetts Institute of Technology (MIT), wyprzedzając Uniwersytet Stanforda oraz California Institute of Technology (Caltech). Zestawienie obejmuje 911 uczelni z przyznanym miejscem oraz 356 instytucji ze statusem Reporter (bez przyznanego miejsca i punktacji). W tegorocznej edycji ujęto 13 uczelni z Polski. Najwyżej sklasyfikowana została Politechnika Wrocławska (miejsce 190.), wyprzedzając Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie (przedział 251–300).
 
Ranking interdyscyplinarny firmy Times Higher Education (THE) mierzy wkład i zaangażowanie uczelni w działania interdyscyplinarne w nauce.  Metodologia rankingu opera się na trzech obszarach (core pillars) odpowiadającym każdemu etapowi cyklu życia projektów badawczych (inputs, process, outputs). Są one podzielone łącznie na 11 wskaźników mających zróżnicowany wpływ na ostateczną punktację danej uczelni, co zaprezentowane jest poniżej.
 
1. Inputs (Nakłady) – 19%:
  • Interdisciplinary science Research funding (Finansowanie interdyscyplinarnych badań naukowych) – 8%
  • Industry funding (Finansowanie z sektora przemysłowego) - 11%
 
2. Process (Przetwarzanie) – 16%:
  • Measure of success (Miara sukcesu) – 4%
  • Physical facilities (Zaplecze infrastrukturalne) - 4%
  • Admin support (Wsparcie administracyjne) – 4%
  • Promotion and tenure (Promocja i stabilizacja zatrudnienia akademickiego) – 4%
 
3. Outputs (Wyniki) – 65%:
  • Number of interdisciplinary science research publications (Liczba publikacji wynikających z badań interdyscyplinarnych – 10%
  • Proportion of interdisciplinary science research publications (Odsetek publikacji wynikających z interdyscyplinarnych badań naukowych) - 5%
  • Utility outside of discipline (Użyteczność poza dyscypliną) – 5%
  • Quality of interdisciplinary science research (Jakość interdyscyplinarnych badań naukowych – 20%
  • Reputation (Reputacja) – 25%
 
Należy podkreślić, że w drugiej edycji rankingu rozszerzono zestaw analizowanych dyscyplin w kontekście interdyscyplinarności. O ile w ubiegłym roku uwzględniano nauki inżynieryjne, informatyczne, fizyczne i przyrodnicze, o tyle w tegorocznej edycji dodano także część nauk społecznych, prawnych oraz psychologię.
 
Z pełnymi wynikami rankingu Times Higher Education Interdisciplinary Science Rankings 2026 in association with Schmidt Science Fellows można zapoznać się na poniższej stronie:
Nauka Ogólnouniwersyteckie

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.