Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych (AlTech) to projekt przygotowany we współpracy z byłym Ministerstwem Cyfryzacji (obecnie: Platforma Cyfrowa), którego celem jest uruchomienie na pięciu polskich uczelniach programu studiów kształcących specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM ruszyła właśnie rekrutacja na studia magisterskie AITech.
W skład konsorcjum, które celem będzie realizacja projektu, weszło pięć polskich uczelni: Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska, Politechnika Wrocławska i Uniwersytet Warszawski oraz UAM. Realizacja grantu została zaplanowana na lata 2021-2023, a jego budżet wynosi ponad 51,5 mln zł.
Zgodnie z założeniami programu absolwenci zasilą szeregi wysokiej klasy specjalistów z zakresu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego lub cyberbezpieczeństwa. Na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM studia AlTech realizowane będą na dwóch specjalizacjach z informatyki: sztuczna inteligencja oraz cyberbezpieczeństwo. Pierwsza edycja rozpocznie się w semestrze wiosennym, kolejna planowana jest za rok.
- Obie specjalizacje, które chcemy zaproponować naszym studentom, reprezentują dziedziny nauki, które obecnie rozwijają się niezwykle dynamicznie – mówi prof. Krzysztof Jassem z Wydziału Matematyki i Informatyki, kierownik projektu. - W ramach AlTech zamierzamy co roku uaktualniać programy studiów tak, aby nadążyć za zmieniającą się praktyką gospodarczą. Zakładamy, że nasi absolwenci znajdą zatrudnienie w czołowych ośrodkach badawczo-rozwojowych, firmach IT lub zasilą administrację rządową. Liczymy również na wykształcenie przyszłych naukowców, wdrażających w przemyśle wyniki badań podstawowych. Siłą rzeczy zatem te programy muszą być nowoczesne i odpowiadające potrzebom rynku.
Innowacyjność studiów polegać ma m.in. na zastosowaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych w przygotowaniu materiałów dydaktycznych do samodzielnego kształcenia. Będzie to m.in. Jupyter Notebook – program, który umożliwia włączanie do omawianych treści materiałów audiowizualnych lub kodów programów uruchamianych „na żywo”. Pozwala to na bardziej praktyczne przedstawienie zagadnień przygotowanych w materiałach.
- W ostatnich latach obserwujemy lekki spadek zainteresowania studiami magisterskimi z zakresu informatyki. Studenci kończą edukację na studiach inżynierskich, ponieważ już to daje im możliwość znalezienia zatrudnienia w kraju i za granicą. – dodaje prof. Jassem. - Mam nadzieję, że program studiów, który przygotowaliśmy w ramach AlTech, zachęci studentów do zwiększenia zakresu swoich kompetencji, co pozwoli im na pozyskanie atrakcyjnej i dobrze płatnej pracy.
zob. też Gdy nauka jest kobietą … w naukach ścisłych (uniwersyteckie.pl)