Prof. Lamentowicz. Glony glebowe wychwytują gigatony węgla

Prof. Mariusz Lamentowicz, fot. Adrian Wykrota
Obraz

Glony glebowe w dużym stopniu przyczyniają się do obiegu węgla w skali globalnej. Artykuł o tym odkryciu opublikował międzynarodowy zespół badaczy z udziałem prof. Mariusza Lamentowicza z UAM w czasopiśmie w The New Phytologist.

Według badań opublikowanych dziś, 1 lutego 2022 r. w prestiżowym czasopiśmie The New Phytologist, w każdym gramie wierzchniej warstwy gleby jest średnio około 5 milionów mikroskopijnych glonów. Podobnie jak rośliny, pochłaniają one CO2 z atmosfery, zwiększając w ten sposób pulę węgla w glebie. Aby lepiej zrozumieć globalną dystrybucję lądowych glonów i przewidzieć ich roczną produktywność za pomocą modelu uczenia maszynowego, zespół naukowców zebrał dane z literatury na temat tych mikroorganizmów.

Odkryli oni, że glony glebowe wychwytują około 3,6 gigaton węgla rocznie, co odpowiada 30% emisji dwutlenku węgla spowodowanych działalnością człowieka. Wyniki te zmieniają podstawowe założenia dotyczące roli mikroorganizmów w glebie, pokazując, że fotosynteza mikrobiologiczna jest głównym składnikiem nie tylko ekosystemów wodnych, ale także większości lądowych, i podkreślają kluczową rolę mikroalg w globalnym obiegu węgla. Ochrona bioróżnorodności gleby nigdy nie była tak ważna, jak obecnie, kiedy coraz pilniejsza jest potrzeba wykorzystania wszystkich możliwości obniżenia poziomu CO2 w atmosferze.

Zespół badaczy pracujący nad tym odkryciem był międzynarodowy. Udział w nim wzięli naukowcy z Laboratoire Écologie Fonctionnelle et Environnement (CNRS / INP Toulouse / Université Toulouse III – Paul Sabatier), Wydziału Ekologii Lasu i Zarządzania Szwedzkiego Uniwersytetu Nauk Rolniczych, Laboratorium Nematologii Uniwersytetu Wageningen, Wydziału Ekologii Ziemi Holenderskiego Instytutu Ekologii, Uniwersytetu Nauk Stosowanych Zachodniej Szwajcarii, Pracowni Ekologii Zmian Klimatu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza (z udziałem prof. dr hab. Mariusza Lamentowicza) oraz Real Jardín Botánico w Madrycie.

Bibliografia:

Contribution of soil algae to the global carbon cycle. Jassey VEJ, Walcker R, Kardol P, Geisen S, Heger T, Lamentowicz M, Hamard S, Lara E. 2022. The New phytologist, 1 February 2022. DOI : 10.1111/nph.17950 ;

Vincent Jassey, Laboratoire écologie fonctionnelle et environnement (CNRS/INP Toulouse/Université Toulouse III - Paul Sabatier)