Wśród uczestników warszawskiej konferencji Umiejętności Cyfrowe 2018.PL była dr Anna Michniuk z Wydziału Nauk Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza. Jej głos szczególnie mocno wybrzmiał na portalu money.pl do którego sięgnęliśmy po informacje.
Gdyby zapytać Polaków o ich umiejętności cyfrowe, większość z pewnością określiłaby je jako wysokie. Ale to, że na co dzień jesteśmy w sieci, nie oznacza, że wiemy, jak się po niej poruszać. Jak rozwiązać te problemy, pokazali uczestnicy konferencji Umiejętności Cyfrowe 2018.PL. w Warszawie pisze money.pl - Mocnym wystąpieniem był wykład dr Anny Michniuk z Wydziału Nauk Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza.
Doktor z Wydziału nauk Edukacyjnych UAM dzieliła się swoim doświadczeniem w pracy w edukacji oraz badaniami. Podkreśliła, że z internetu korzysta już 78 proc. Polaków. Ale nie oznacza to, że mają zwiększone kompetencje cyfrowe, tylko większy dostęp do informacji, z których nie zawsze potrafią korzystać.
Czytaj: WSE UAM laureatem w programie ''Uczelnia liderów''
Opierając się na swoich doświadczeniach stwierdziła, że studenci mają zwyczaj brania pierwszej informacji, która wyskoczy im w Google. – W ogóle nie mają nawyku sprawdzenia, czy w innym źródle znajdą takie same dane – podkreśliła.
Michniuk odniosła się do wyników swoich badań, w których wzięła pod lupę środowisko szkół ponadpodstawowych – uczniów, ale i nauczycieli i dorosłych. – Młodzi żyją w cyfrowym świecie, ale jest to życie nieświadome. Nie wiedzą, co to jest chmura, nagminnie łamią prawo autorskie, nie odróżniają fake news'ów od prawdziwych informacji – mówiła.
Rozwiązaniem wg. Michniuk jest zmiana holistyczna. Muszą powstawać nowoczesne szkoły, lokalne centra medialne. Uczelnie muszą być bardziej otwarte na nowe technologie a w dotarciu do młodych trzeba zdecydowanie bardziej wykorzystywać ich cyberidoli (czyli youtuberów i innych influencerów).