Wersja kontrastowa

Dr Magdalena Grajek. Stawiam siebie po drugiej stronie

Fot. M. Grajek
Fot. M. Grajek

Najbardziej pamięta się nauczyciela wymagającego, ale przy tym takiego, który daje dużo od siebie:  cierpliwie przekazuje wiedzę, stara się, aby była ona zrozumiała dla uczniów. Mówi dr Magdalena Grajek laureatka nagrody Praeceptor Laureatus.

Jestem, niestety, szalenie wymagająca i konsekwentna, ale też uczę się na własnych błędach. Do zajęć podchodzę bardzo poważnie: przygotowuję je tak, jak sama chciałabym, aby wyglądały, gdybym była studentką - czyli stawiam siebie po drugiej stronie. Uważam, że należy zainteresować studentów tematem, a jeśli się uda, to też zarazić pasją do jego naukowego poznania. Należy też pokazywać, jak można wykorzystać zdobytą wiedzę w przyszłej karierze zawodowej. Student musi czuć, że to, czego się nauczy, przyda mu się później w pracy; że zdobywa niezbędne kwalifikacje. Dlatego nawet najbardziej zawiłe zagadnienia zawsze staram się uzupełniać o przykłady, odwołujące się do życia, a że fizyka jest nauką fundamentalną o przyrodzie, to daje nam możliwość poznania i zrozumienia. Lubię w trakcie zajęć przytaczać ciekawostki i nowinki ze świata, co wymaga ode mnie ciągłego dokształcania się, ale uważam to za mój obowiązek. Stają się one świetnymi przerywnikami, które rozbudzają nasze neurony, tak jak dawka dobrego humoru, anegdoty. Należy dzielić się wiedzą, czasem i entuzjazmem, a także pobudzać do pytań, bo to one potrafią rozbudzić wielkie dyskusje. Czynnikiem decydującym o tym, czy dany dział nauki stanie się naszą pasją, jest niewątpliwie nauczyciel, to on ma znaczącą rolę w kształtowaniu młodego człowieka.

Ważne są też reguły. Na wstępie zajęć zawsze ściśle określam kryteria egzaminu. Na egzaminie zawsze doceniam ścieżki dochodzenia do odpowiedzi, nagradzam logiczne myślenie. Należy oceniać, ale nie krytykować.

Fakty są jednak takie, że każda grupa studentów jest inna i nigdy nie wiemy, co może się wydarzyć nawet na najlepiej zaplanowanych zajęciach.

dr Magdalena Grajek

st. wykładowca w Zakładzie Elektroniki Kwantowej

Wydział Fizyki UAM

zob. też. Prof. UAM Renata Jastrząb.Trudny przekaz

Nauka Wydział Fizyki

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.