Obowiązek śledzenia losów absolwentów nałożyła na uczelnie nowelizacja Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 18 marca 2011 r. Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego opracowała unikatową w skali kraju (ale można także śmiało powiedzieć – Europy) metodologię wykorzystywania do badania losów absolwentów rejestrów państwowych, a w szczególności danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Badania prowadzone w ramach projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych ZUS stały się podstawą do utworzenia ogólnopolskiego systemu Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA).
Jako dopełnienie i uzupełnienie badań prowadzonych zgodnie z potrzebami macierzystej Uczelni PEJK przedstawiła w grudniu 2013 r. pierwszy raport pt. Studium karier absolwentów UW. We wstępie do opracowania czytamy: „Potrzeba badania losów i opinii swoich absolwentów przez uczelnie wyższe wynika jednak nie tylko z wymogów prawnych. Systematyczne zdobywanie informacji zwrotnych od ukształtowanych na uczelni absolwentów, po opuszczeniu przez nich murów uczelni i zderzeniu z rynkiem pracy, już bez etykiety „student”, jest konieczne do poprawy jakości kształcenia. Udostępnianie wyników takich badań jest niezbędne do tworzenia pomostu między pracodawcami a uczelniami – w ten sposób programy kształcenia i rynek pracy mogą na siebie wzajemnie oddziaływać. Znaczenie wiedzy o sytuacji absolwentów jest ważne dla UW z wielu powodów, wśród których warto podkreślić dwa. Po pierwsze, jako największa polska szkoła wyższa co roku dostarczamy wielką liczbę osób posiadających wysokie kwalifikacje, legitymujących się dyplomem prestiżowej uczelni. Z tego powodu tak ważne jest, by stworzyć im jak najlepsze możliwości na rynku pracy. Po drugie, nasza uczelnia funkcjonuje na największym krajowym rynku pracy. Oznacza to, że decyzje dotyczące kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim wywierają bardzo duży wpływ na procesy gospodarcze bezpośrednio w regionie, a nawet – pośrednio – na poziomie kraju. Trafne decyzje, pozwalające ustalić kierunek rozwoju dydaktyki na UW, które pozostawałyby w zgodzie z procesami zachodzącymi na rynku pracy, mogą zostać podjęte jedynie w oparciu o rzetelne wyniki badań.”
Czytaj też: Jak mierzyć prestiż uczelni
W 2017 r. PEJK przedstawił kolejny raport pt. Studium Karier Absolwentów UW, a także opracowane 171 raportów opisujących sytuację ekonomiczną absolwentów poszczególnych kierunków studiów (zawierających zestawienia najważniejszych wskaźników charakteryzujących sytuację zawodową absolwentów Uczelni) Wnioski płynące z tych opracowań stały się tematem prowadzonych w czerwcu 2017 r. przez Biuro ds. Jakości Kształcenia UW warsztatów projakościowych dotyczących wykorzystania wyników badań ilościowych i jakościowych w projektowaniu procesu kształcenia.
Wnioski z raportu badawczego dotyczącego karier absolwentów stały się też podstawą przygotowania przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia propozycji działań, które zostały zaakceptowane przez Rektora UW w dniu 12 kwietnia 2017 r. Wśród celów istotnych z punktu widzenia poprawy jakości kształcenia, które zostały zdefiniowane przez UZZJK, należy wymienić:
◗Wzmocnienie wpływu naukowej obserwacji ścieżek edukacyjnych i zawodowych studentów i absolwentów na doskonalenie procesu kształcenia
◗Zwiększenie zainteresowania studiami na Uniwersytecie Warszawskim oraz zmiana potocznej opinii o zatrudnialności absolwentów UW
◗Umożliwienie studentom zdobywania doświadczeń zawodowych w postaci staży i praktyk zawodowych, które pomogą w wyborze dalszej ścieżki kształcenia (np. kierunku studiów II stopnia, studiów podyplomowych) oraz ułatwią start i wzmocnią pozycję absolwentów na rynku pracy
◗Doskonalenie jakości praktyk zawodowych, będących elementem programu studiów.
Rekomendacje dostępne są na stronie www.bjk.uw.edu.pl/?Rekomendacje