Od stycznia 2023 roku rozpoczynamy realizację nowego uczelnianego projektu – Kierunek Rozwój. W jego ramach na naszej uczelni wprowadzony zostanie system motywacji, ocen i rozwoju kompetencji pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. W pilotażu projektu wezmą udział pracownicy administracyjni z Centrum Marketingu oraz Wydziału Matematyki i Informatyki. Docelowo system obejmie pracowników UAM niebędących nauczycielami akademickimi.
Realizacja projektu wynika ze Strategii UAM na lata 2020-2030 – mówi Joanna Dembińska z Sekcji Rekrutacji oraz Rozwoju Zawodowego Pracowników. – Kanclerz Marcin Wysocki, który od samego początku wspiera ten projekt, zlecił nam to zadanie i obecnie jesteśmy po wyborze dostawcy narzędzia i z entuzjazmem, wraz z naszą dyrektor Katarzyną Linke, przystępujemy do jego realizacji.
W uczelni, pod przewodnictwem prorektora Tadeusza Wallasa, został powołany Zespół do spraw Wdrożenia Systemu Motywacji, Ocen i Rozwoju Kompetencji Pracowników. Operacyjnie za jego realizację odpowiedzialne jest Centrum Spraw Pracowniczych.
– Naszym celem jest wprowadzenie na uczelni zasad dialogu i przekazywania informacji zwrotnej, czyli tzw. kultury feedbacku – mówi Klaudia Łęcka z Sekcji Rekrutacji oraz Rozwoju Zawodowego Pracowników. – Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której pracownik regularnie spotyka się z przełożonym i otrzymuje informację na temat swojej pracy, a także ma możliwość sformułowania swoich oczekiwań. Zależy nam na tym, aby w kulturze uniwersyteckiej budować relację pracownika z przełożonym i otwartość na wymianę myśli – wyjaśnia.
Wprowadzany system ma pozwolić na uporządkowanie i zebranie informacji na temat pracy zatrudnionych, ich potrzeb, możliwych ścieżek rozwoju kariery i sposobów ich realizacji. Pozwoli też przełożonym i pracownikom na uzgadnianie celów służących rozwojowi kompetencji, a w kolejnych latach na ocenę realizacji wcześniej wyznaczonych celów. Analiza wyników ocen da możliwość Centrum Spraw Pracowniczych zaplanowania kompleksowych działań w obszarze szkoleń i rozwoju pracowników.
System ocen będzie całkowicie zinformatyzowany. Logowanie odbywać się będzie przez uczelniany intranet, a każdy użytkownik otrzyma indywidualne hasło oraz zaproszenie do rozpoczęcia procedury.
– Proces jest bardzo intuicyjny i składa się z dwóch etapów: samooceny pracownika oraz oceny przełożonego. Nasza sekcja jest odpowiedzialna za administrowanie systemem i organizację szkoleń dla pracowników i ich przełożonych tak, abyśmy wszyscy byli dobrze przygotowani do tego zadania – mówi Joanna Dembińska. – System umożliwia też przełożonym i pracownikom bieżące spisywanie historii zrealizowanych zadań. Dzięki temu ocena będzie łatwiejsza i oparta na zapisanych w systemie faktach – dodaje Zofia Kordy z Sekcji Rekrutacji oraz Rozwoju Zawodowego Pracowników.
– Chcemy przekonać społeczność uniwersytecką, że ocena wiąże się z rozwojem. Uważamy, że przepływ informacji na liniach przełożony – podwładny i podwładny – przełożony ma kluczowe znaczenie dla rozwoju relacji, efektywności organizacji i satysfakcji z pracy – uważa Joanna Dembińska. – Ten projekt ma służyć docenianiu mocnych stron pracownika, a jednocześnie wskazaniu obszarów wymagających doskonalenia.