Wersja kontrastowa

Studenckie konkursy IDUB – początek drogi do sukcesu

Best Student Camp to często początek drogi do sukcesu
Best Student Camp to często początek drogi do sukcesu
prof. Joanna Wójcik

 

W ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza od czterech lat wspieramy studentów i studentki w realizacji ich zainteresowań naukowych i projektów badawczych. Udało się nam wypracować różnorodną ofertę konkursów grantowych kierowanych do osób na różnych etapach studiowania, zarówno tych znajdujących się na początku akademickiej ścieżki, jak i pogłębiających wiedzę i kompetencje badawcze na studiach magisterskich.  

 

Studenci rozpoczynający kształcenie mają możliwość ubiegania się o granty indywidualne w ramach konkursu BESTStudentGRANT, by rok później, po ukończeniu I roku studiów, aplikować o granty (indywidualne lub zespołowe) w konkursie ADVANCEDBestStudentGRANT. W ramach 8 dotychczas zrealizowanych edycji obu tych konkursów przyznano dofinansowanie 153 projektom w wysokości 880 742 zł. Najmłodszym stażem studentom oferujemy również możliwość udziału w szkole letniej BESTStudentCAMP, podczas której uczestniczą oni w zajęciach wzmacniających umiejętności badawcze i kompetencje przydatne w pracy naukowej. Na ten cel w ramach 3 edycji przeznaczono kwotę 148 555 zł. Największym zainteresowaniem, a zarazem najwyższym poziomem cieszy się konkurs skierowany do studentów II stopnia i ostatnich lat jednolitych studiów magisterskich – Study@research, dający możliwość realizacji projektów indywidualnych i zespołowych. W 10 edycjach, rozstrzyganych dwa razy w roku, przyznano dotąd aż 472 granty na kwotę 2 854 728 zł.  

Liczby mówią same za siebie – dofinansowanie wszystkich projektów w konkursach studenckich IDUB od 2020 roku do dziś wyniosło blisko 4 mln zł. Złożono w sumie 880 wniosków, przyznano 672 dofinansowania, w tym 201 na projekty zespołowe. Beneficjentów wszystkich rodzajów grantów, zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, było w sumie 991, a wśród nich znalazły się osoby z niemal wszystkich wydziałów naszego uniwersytetu. Najbardziej aktywni okazali się młodzi badacze i badaczki studiujący nauki biologiczne (117 grantów), chemiczne (113), prawne (62), literaturoznawstwo (58), językoznawstwo (52), psychologię (41) i historię (37).  

O czym świadczą te fakty? Konkursy IDUB na stałe wpisały się w studencki krajobraz na UAM, a wielu osobom ułatwiły wejście w świat nauki, zapewniając dodatkową pomoc merytoryczną (wsparcie opiekuna naukowego), finansową (do 5 lub 10 tys. zł na różne potrzeby związane z projektem) i organizacyjną (wsparcie administracyjne przy realizacji grantu). W ramach projektów studenci opublikowali dziesiątki wysoko punktowanych artykułów naukowych, wygłosili referaty na międzynarodowych konferencjach i uzyskali dodatkowe specjalistyczne kompetencje badawcze. Co równie ważne – nabyli umiejętności związane z aplikowaniem o granty, ich realizacją i rozliczaniem oraz zyskali doświadczenie projektowe, które pozwoliło im sięgnąć po kolejne wyróżnienia, takie jak Diamentowy Grant, Perły Nauki, prestiżowe staże i stypendia (np. Ministra Nauki czy dra Jana Kulczyka), a często także kontynuować drogę naukową w ramach szkoły doktorskiej. Studenckie konkursy przyczyniły się do rozwoju kultury grantowej nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także wydziałowym – pojawiły się na przykład specjalne zajęcia w programach studiów, które do aktywności grantowej przygotowują lub jej wymagają. 

Najbardziej cieszą kolejne sukcesy naszych laureatów, którzy swe pierwsze naukowe kroki stawiali dzięki programom grantowym IDUB – o wielu z nich jeszcze z pewnością usłyszymy, śledząc ich dalsze losy.  

 

 

***

„Na I roku studiów zdecydowałam się złożyć pierwszy wniosek w konkursie IDUB – BESTStudentGRANT. Dzięki niemu mogłam spróbować swoich sił w samodzielnym kierowaniu projektem badawczym, planowaniu działań, rozliczaniu wydatków i pisaniu sprawozdań. Uczestnictwo w jednej z konferencji zaowocowało odbyciem półrocznego stażu w ramach programu ERASMUS+ na Karlsruher Institut für Technologie w Niemczech. Wzięłam udział również w szkole letniej BESTStudentCamp w Gułtowach. Podczas studiów II stopnia zostałam laureatką kolejnego konkursu IDUB – Study@research. Możliwość realizacji własnych projektów grantowych i pracy pod czujnym okiem doświadczonych opiekunów była na tym etapie kształcenia dodatkową formą rozwoju, do której każdego zachęcam”. Anna Czombik  

Absolwentka studiów magisterskich na Wydziale Chemii, planuje kontynuację kształcenia w ramach Szkoły Doktorskiej; laureatka Studenckiego Lauru, Nagrody Ministra Edukacji i Nauki oraz nagrody za najlepszy poster z badań własnych podczas międzynarodowej konferencji Molecules and Light w 2023. 

„W trakcie moich pięcioletnich studiów na filmoznawstwie i kulturze mediów dwukrotnie zostałem laureatem konkursów grantowych organizowanych przez IDUB

***

– BESTStudentGRANT oraz Study@research. Studia te nie byłyby możliwe, gdyby nie finansowanie uzyskane na drodze konkursów IDUB. Uświadomiło mi ono, jak inicjatywy tego typu są cenne dla studentów stawiających swoje pierwsze kroki w świecie nauki: dają szansę wypracowania samodzielnego planu badawczego oraz jego realizacji w terminie, uczą dyscypliny i właściwego zarządzania budżetem – zdolności przydatnych nie tylko na polu naukowym. Nabyte podczas realizacji obu grantów doświadczenie pokazało, jak wygląda praca naukowca, i pomogło mi podjąć decyzje związane z wyborem mojej ścieżki kariery. Z tych właśnie powodów warto wziąć udział w konkursie na studencki grant – to niepowtarzalna okazja sprawdzenia swoich kompetencji i marzeń na polu badań naukowych”. Mateusz Drewniak  

Stypendysta Nagrody Ministra Nauki oraz Miasta Poznania za wysokie wyniki w nauce; laureat nagrody głównej w VIII Konkursie im. Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej na najlepszą pracę magisterską z zakresu kina polskiego lub edukacji audiowizualnej. 

 

***

„Grant Study@research otworzył przede mną szerokie możliwości rozwoju naukowego. Dzięki temu doświadczeniu mogłam zrealizować ambitny projekt, który wzbogacił moją pracę magisterską i pozwolił włączyć się w debatę akademicką. Realizacja grantu umożliwiła także sfinansowanie prowadzonych przeze mnie badań. Nabyłam również umiejętność pisania projektów grantowych, która wydaje się dziś kluczowa, nie tylko w nauce, ale także poza nią – choćby w sektorze kultury. To właśnie takie konkursy jak Study@research pozwalają zdobyć tę cenną umiejętność już na etapie studiów. Doświadczenie grantowe zamierzam wykorzystać, starając się o finansowanie mojego projektu doktorskiego w ogólnopolskich konkursach grantowych. Udział w konkursie na studencki grant to wyjątkowa szansa, która pozwala nie tylko na rozwój naukowy, ale także osobisty – warto z niej skorzystać!” Dominika Górko  

Doktorantka w Szkole Nauk o Języku i Literaturze, laureatka Studenckiego Lauru, wyróżnienie im. Joanny Wiszniewicz w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich im. J.J. Lipskiego, w ramach programu IDUB otrzymała także finansowanie w projekcie „Badania doktoranckie – badania oraz szkolenia i warsztaty międzynarodowe”, dzięki któremu odbyła krótkoterminowy wyjazd badawczy na Cornell University w USA. 

 

***

„Udział w programach IDUB był dla mnie świetną okazją z jednej strony do pogłębienia moich zainteresowań naukowych, a z drugiej do ich zinstytucjonalizowania w formie konkretnych projektów badawczych. Środki otrzymane w ramach grantów umożliwiły mi udział w konferencjach międzynarodowych, nawiązanie kontaktów zagranicznych i zdobycie doświadczeń, które bez podobnego wsparcia nie byłyby możliwe na poziomie studenckim. Wszystkie projekty realizowane w ramach IDUB były też znakomitą szkołą radzenia sobie z formalną stroną pracy naukowej”.  

Karol Wapniarski  

Obecnie student filologii klasycznej w ramach MSI, magister filozofii w ramach MSI. Laureat konkursów BESTStudentGRANT, BESTStudentCAMP oraz Study@research, laureat stypendium im. dr. Jana Kulczyka w roku akademickim 2023/2024.  

Nauka Ogólnouniwersyteckie

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.