Unikatowe odkrycie archeolog z UAM

fot. Danuta Żurkiewicz
Obraz

Ozdobiony szkielet kobiety (ok. 25-30 lat) kilka lat temu znaleźli polscy i ukraińscy archeolodzy w kurhanie w miejscowości Pohory. Badacze zauważyli równoległe linie na kościach łokciowych, trudno jednak było stwierdzić skąd one się wzięły.

Adiunkt Danuta Żurkiewicz z Instytutu Archeologii UAM, która napisała artykuł dotyczący odkrycia, jednoznacznie stwierdziła, że wzory wykonał człowiek wykorzystując substancję podobną do smoły drzewnej.

Sprawę wyjaśniły analizy wykonane przez ekspertów z Wydziału Chemii UAM oraz z Zakładu Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, dzięki środkom z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki.

- Zdumiewający jest fakt, iż zabiegu ozdobienia kości musiano dokonać już po śmierci i procesie rozkładu ciała. Jednoznacznie wskazują na to: lokalizacja zdobienia w obrębie powierzchni kości oraz sposób nakładania barwnika - powiedziała PAP Danuta Żurkiewicz.

To unikatowe odkrycie rzuca światło na skomplikowane rytuały pogrzebowe – do tej pory nie odnotowano podobnego zwyczaju wśród innych społeczności z tamtego okresu w Europie.

Zobacz: Sudan. Najstarsze takie pochówki

Archeolog przypuszcza, że kobieta musiała pełnić ważną rolę w społeczności, ponieważ w kurhanach chowano głównie mężczyzn.

Wyniki badan opublikowano w 22 tomie „Baltic Pontic Studies”, które od sierpnia będą dostępne na platformie De Gruyter Open.

Źródło: Dzieje.pl