O inicjatywie TELL pisaliśmy już na łamach Życia Uniwersyteckiego w kwietniu 2021 roku. Teraz wracamy do tematu, a powodów ku temu jest kilka.
Najważniejszym z nich jest Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którą zespół otrzymał „za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej”. Dla dr Anny Broszkiewicz, współtwórczyni projektu, to ogromna radość i sukces, ale przede wszystkim kredyt zaufania złożony na ręce całego zespołu, aby jeszcze lepiej i skuteczniej odpowiadać na potrzeby studentów i studentek.
Program TELL, czyli Techniques of Effective Language Learning, powstał na Wydziale Anglistyki i Neofilologii UAM w 2018 roku. Jego celem jest wsparcie studentów i studentek filologii obcych w zakresie szeroko rozumianych technik uczenia się. W ramach programu wsparcie otrzymują też wykładowcy i wykładowczynie.
Pomysłodawcami TELL są dr Anna Broszkiewicz oraz mgr Bas van der Ham z Wydziału Anglistyki. Wraz z nimi w ramach programu pracuje zespół 16 wyspecjalizowanych wykładowców: dydaktyków, językoznawców, coachów i pedagogów z Wydziału Anglistyki, Wydziału Neofilologii i Studium Językowego UAM. O tym, jak ważna jest to praca, świadczą poniższe statystyki.
– W ciągu czterech lat istnienia programu pomoc uzyskało blisko 350 studentów i studentek filologii. Osoby te zgłosiły się na rozmowę diagnozującą, a następnie uczestniczyły w przygotowanych dla nich warsztatach i szkoleniach. Fakt, że studenci i studentki dobrowolnie zgłaszają się do nas i dzielą się swoimi trudnościami w studiowaniu, dowodzi, że wsparcie, które oferujemy, jest potrzebne – podsumowuje dr Broszkiewicz.
– Naszym głównym celem – mówi mgr Katarzyna Bieniecka-Drzymała z Wydziału Neofilologii – jest rozpoznanie ograniczeń każdego studenta i studentki w obszarze uczenia się. Indywidualne rozmowy prowadzimy według specjalnie skonstruowanego scenariusza, którego celem jest ustalenie obszarów problemowych. Jeżeli student lub studentka sygnalizują problemy natury emocjonalnej, kierujemy ich do Poradni Rozwoju i Wsparcia Psychicznego UAM, z którą ściśle współpracujemy – wyjaśnia.
– Panuje przeświadczenie, że jeśli ktoś ma trudności w uczeniu się, to musi być mało zdolny – mówi dr Sagermann Bustinza z Wydziału Neofilologii. – Nic bardziej mylnego. Nasi studenci to w większości osoby, które bardzo dobrze zdały maturę z języka obcego. Jednak, szczególnie podczas pierwszego roku studiów, napotykają różne wyzwania, z którymi sobie nie radzą. My zapraszamy ich do autorefleksji, towarzyszymy im w tym procesie i proponujemy opcje rozwiązania problemów – dodaje.
zob. też TELL wspiera studentów
Jak zaznacza dr Anna Basińska z Wydziału Anglistyki, uczelnie, które kształcą najzdolniejszych studentów i studentki na świecie (na przykład Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley, Uniwersytet Stanforda i wiele wiodących uniwersytetów w Europie), proponują podobne wsparcie jak to, które oferuje TELL. Instytucje te biorą pod uwagę, że każdy student i studentka mogą napotkać na swojej drodze przeszkody i trudności, że łatwo utracić zdolne osoby, więc świadczą adekwatne wsparcie. W tym roku, aby wesprzeć studentów i studentki pierwszego roku już na starcie, z inicjatywy TELL pracownicy WA wraz ze studentami zorganizowali dzień integracyjny, podczas którego odbyły się spotkania w grupach zajęciowych, wykłady na temat wyzwań w procesie studiowania oraz gra terenowa umożliwiająca zapoznanie się z budynkiem Collegium Heliodori.
Na początku lipca dyplomy dla zespołu TELL za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej zostały wręczone przez dziekanę Wydziału Anglistyki, prof. UAM Joannę Pawelczyk. Uroczystość ta zbiegła się w czasie z przyznaniem TELL-owi przez władze WA dwupokojowego biura, idealnie dopasowanego do potrzeb programu. Jest tam przestrzeń na rozmowy indywidualne, a także na konsultacje i warsztaty zarówno dla studentów, jak i nauczycieli.
– Nagroda to dla nas ogromna radość i satysfakcja. Życzliwość władz wydziału i Szkoły o Języku i Literaturze, a także uznanie jakości naszej pracy i działań przez kapitułę dodaje nam skrzydeł i pozwala stawiać sobie konkretne cele – przekonuje dr Anna Broszkiewicz. – W sferze naszych planów/marzeń jest przekształcenie TELL w centrum efektywnej nauki, które dbałoby o dobrostan studentów i studentek UAM i stanowiło bezpieczną przestrzeń do rozwoju i doskonalenia technik skutecznego uczenia się – zapowiada.