x 463. Koncert Poznański (4.XI) wypełniły: Completorium G. G. Gorczyckiego i „Requiem” C. Saint-Saensa. Ich wykonawcami byli: Chór Chłopięcy i Męski FP „Poznańskie Słowiki”, M. Michałowska (sopran), O. Maroszek (alt), A. Zdunikowski (tenor) i W. Gierlach (bas) oraz orkiestra Filharmonii. Dyrygował M. Wieloch.
Zobacz: Styczeń nie tylko w Auli UAM
x Filharmonia Poznańska skończyła 70 lat. Urodzinowy koncert (10.XI) poprzedziły gratulacje, m.in. M. Woźniaka marszałka woj. wielkopolskiego i prof. A. Lesickiego rektora UAM, gospodarza miejsca w którym od 1947 r. prezentuje się orkiestra FP. St. Wisłockiego – założyciela, szefa artystycznego (przez 11 lat) i głównego autora pierwszych sukcesów orkiestry – przypomniano wykonaniem jego Nokturnu symfonicznego, powstałego też w 1947 r. Koncert na orkiestrę W. Lutosławskiego stanowił z kolei hołd dla jednego z największych twórców XX stulecia. Magnesem, który wypełnił aulę tłumem melomanów i wzbudził spodziewany entuzjazm, był występ R. Blechacza z Koncertem f-moll Fr. Chopina z filharmonikami pod batutą M. Pijarowskiego – od 10 lat szefa orkiestry. Solista odpowiedział aż trzema bisami: Nokturnem fis-moll i Preludium A-dur Chopina oraz Scherzem z Sonaty A-dur Beethovena.
x W kolejnym (12.XI) Speaking Concerts, Marcin Sompoliński – autor scenariusza, narrator i dyrygent tego cyklu – zajął się historią Hymnu Narodowego. Słowem, obrazem i filmem, a nade wszystko żywą muzyką w wyk. orkiestry Collegium F i solistów P. Mazura i M. Mazurka, poprowadził opowieść - od najstarszej, anonimowej pieśni rycerskiej Bogurodzica, przez pieśń biesiadną, do dźwięków Mickiewiczowskiego zegara z „Pana Tadeusza”. Szukał polskich tropów u zagranicznych twórców (Uwertura Polonia R. Wagnera). Sięgnął do politycznych intryg wokół – powstałego przed 200 laty - Mazurka Dąbrowskiego i próby odpowiedzi na pytanie: dlaczego nie Rota Marii Konopnickiej i Feliksa Nowowiejskiego, a właśnie Mazurek - 90 lat temu – został Hymnem Narodowym. Wszystkie jego pięć zwrotek, cała aula odśpiewała na koniec spotkania, zorganizowanego przez Fabrykę Sztuki i UAM.
x Dwoje izraelskich artystów – klarnecistka Sharon Kam i znany już z poprzednich wizyt, dyrygent Ariel Zuckermann – wypełnili (17.XI) wieczór. Jego szczytowym punktem był Koncert klarnetowy A-dur W.A. Mozarta. Po ogromnej owacji, solistka – wraz z orkiestrą – uraczyła słuchaczy słynną arią G. Gershwina Summertime. Filharmonicy popisali się 70. Symfonią J. Haydna i VI Symfonią D. Szostakowicza oraz Uwerturą do opery „Monbar czyli Flibustierowie” I. F. Dobrzyńskiego.
x Filharmonię (24.XI) odwiedził Andrzej Boreyko, kolejny jej b. szef, który w 1991 r. właśnie w Poznaniu rozpoczął światową karierę. Dzisiaj 60-letni Rosjanin z polskimi korzeniami, jest stałym dyrygentem renomowanych zespołów w USA i Europie. Pod jego dyrekcją usłyszeliśmy XIII Symfonię D. Szostakowicza „Babi jar”, dzieło instrumentalno – wokalne (na bas solo i chór basów) do tekstu J. Jewtuszenki. Wykonawcy: rosyjski bas P. Migunov, śpiewacy Chóru Opery i Filh. Podlaskiej oraz muzycy naszej orkiestry, którzy wcześniej towarzyszyli koreańskiej skrzypaczce Clary-Jumi Kang w Koncercie A-dur W.A. Mozarta.
x Na zaproszenie Towarzystwa H. Wieniawskiego, zadebiutował (25.XI) w Poznaniu sławny już w wielu krajach „Janoska ensemble”. Trzej bracia, Słowacy – Ondrej i Roman (skrzypkowie) oraz Frantisek (pianista) Janoska i ich szwagier Julius Darvas (kontrabasista) – tworzą kwartet w oryginalnym stylu improwizujący na znane, klasyczne tematy.
x Konstanty Andrzej Kulka – w roku swych 70. urodzin i półwiecza pracy artystycznej – dwukrotnie w grudniu wystąpił w auli UAM. Z filharmonikami pod dyr. M. Pijarowskiego i z wiolonczelistą B. Koziakiem (1.XII) wykonał Koncert podwójny J. Brahmsa. Program IX Maltańskiego Koncertu Charytatywnego zawierał jeszcze: R. Wagnera Uwerturę do „Śpiewaków norymberskich” oraz R. Schumanna IV Symfonię.
x „Gwiazdą przed Gwiazdką” była (8.XII) Lucienne Renaudin Vary. 18-letnia Francuzka – pierwsza w historii paryskiego Konserwatorium kobieta, grająca na trąbce. Zagrała Koncert na trąbkę A. Arutuniana i - po wielkiej owacji – solowe transkrypcje pieśni G. Rossiniego i S. Rachmaninowa. I Symfonia S. Rachmaninowa, zinterpretowana przez orkiestrę FP pod batutą Ł. Borowicza, dopełniła wieczór. Otworzyło go prawykonanie utworu na orkiestrę symfoniczną „Nad snem”, zamówionego przez Filharmonię u Artura Kroschela.
x Już po raz trzeci (15.XII) oczarował filharmoników i ich słuchaczy Eiji Oue – japoński mistrz batuty, osiadły w Hanowerze, znany szeroko w świecie. Rozpoczął Preludium symfonicznym „Polonia” E. Elgara. Potem – wraz z również światowej sławy pianistką Ingrid Jacoby i orkiestrą FP – stworzył piękną prezentację XXVII Koncertu W. A. Mozarta, zakończoną bisem solistki – Nokturnem cis-moll Chopina. Apogeum stanowiła I Symfonia J. Brahmsa.
x Po raz drugi w grudniu (17.XII) K. A. Kulkę zaprosiła do auli UAM Orkiestra Kameralna PR „Amadeus”. Wspólnie z P. Palecznym, zagrali Koncert na skrzypce i fortepian D-dur W. A. Mozarta. Wystąpił też 14-letni pianista Adam Jackson, syn polsko-walijskiej rodziny. Wykonał I część I Koncertu L. van Beethovena. Program dopełniła Serenada E-dur A. Dworzaka. Dyrygowała Anna Duczmal-Mróz.
x Doroczne „Słowicze kolędowanie” miało trzy odsłony: (27.XII) Chór Chłopięcy i Męski FP pod dyr. M. Wielocha uświetnił kolędami i pieśniami powstańczymi, uroczysty wieczór z okazji 99. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Następnie - (28. XII) w ramach 126. Koncertu Targowego i (29. XII) 464. Koncertu Poznańskiego - ze Słowikami (już wyłącznie z kolędami) wystąpili: organista M. Bolewski, muzycy Capelli Zamku Rydzyńskiego oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej nr 2 im. T. Szeligowskiego. Komentował K. Szaniecki. (rp)