Wersja graficzna

Prof. UAM Wojciech Otto. Poznań stolicą gier

prof. UAM Wojciech Otto Fot. Adrian Wykrota
prof. UAM Wojciech Otto Fot. Adrian Wykrota

 

 

Wiele wskazuje na to, że Poznań ma szansę stać się centrum gier w Polsce. Intencją powstającego na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej kierunku groznawstwo jest skupienie w stolicy Wielkopolski ekspertów z całego kraju.

 

 

- Jeśli zostaną zatwierdzone nasze plany, to od 1 października 2021 zainaugurujemy nowy kierunek studiów na studiach licencjackich pod nazwą groznawstwo – mówi prof. UAM Wojciech Otto, dyrektor Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. - Na kierunku zajmowano by się grami, głównie wideo, ale nie tylko. To zaledwie pierwszy krok do realizacji szerszej wizji badawczo-dydaktycznej, która w finalnym kształcie miałaby przybrać formułę centrum naukowego, opartego na współpracy z uznanymi w środowisku badaczami oraz z firmami zajmującymi się produkcją i promocją gier.

To świetna wiadomość, bowiem do tej pory na żadnej uczelni w Polsce nie funkcjonuje osobny kierunek groznawstwo. Są tylko specjalizacje i bloki tematyczne. Poznaniacy natomiast stworzyli program komplementarny, spójny i przemyślany. Jego opracowaniem od dłuższego czasu zajmował się specjalnie do tego powołany zespół, którym kierowali: prof. Marek Kaźmierczak i dr Joanna Pigulak. Realizując swoją koncepcję programową, jej twórcy nie mieli świadomości, że w naszym uniwersytecie jest tak wiele osób, które zajmują się grami. Przykładem WFPiK czy WN, na których zatrudnione są osoby zajmujące się grami, zarówno w dydaktyce, jak i w badaniach naukowych.

Dlaczego groznawstwo? Według szefa IFMiSA wybór wynika z obserwacji rynku. Pracodawcy widzą, że gry wideo są niezwykle popularne, ale zauważają też brak na rynku ekspertów z tej dziedziny. Ekspertów, którzy mieliby profesjonalną wiedzę na ten temat, którzy o nich by mówili, pisali i popularyzowali je choćby w Internecie. Nieodległe od tego myślenia są też kwestie koncepcyjne i możliwość zatrudniania takich osób w firmach tworzących gry wideo.

- Liczymy na pasjonatów, którzy do nas przyjdą, ale chcemy ich wyposażyć w odpowiednie narzędzia analityczno-interpretacyjne. Zamysł jest taki, by kształcić osoby, które będą o tych grach mówić i pisać, ale chcemy także, by to oni animowali rynek gier wideo, by potrafili wykorzystać je w edukacji, animacji kultury, a nawet w terapii. Możliwości jest bardzo wiele – zauważa prof. Wojciech Otto. – Chcemy, by Poznań stał się centrum gier w Polsce. Pragniemy scalić środowisko ekspertów z całego kraju. Będziemy też współpracować z firmami, które zajmują się przemysłem gier w Polsce i na świecie.

To nie wszystko, bowiem z tą inicjatywą jest powiązana inna. Władze dziekańskie WFPiK zamierzają włączyć się do ogólnopolskiego projektu pod nazwą Kino za Rogiem. Zrodziła się idea, aby w gmachu Collegium Maius powstała nowoczesna sala multimedialna, pełniąca rolę klasycznego kina i dobrze wyposażonej sali dydaktycznej. Poczyniono już pierwsze kroki w tej sprawie, nawiązując współpracę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

- Kino za Rogiem to inicjatywa Grzegorza Molewskiego, który założył już kilkadziesiąt takich ośrodków w Polsce. To sale studyjne, funkcjonujące głównie w mniejszych miejscowościach. Podobna ma powstać w Collegium Maius. Miałaby trzydzieści miejsc. Spełniałaby funkcje kina, ale także sali dydaktycznej, w której nauczano by studentów – mówi prof. Wojciech Otto. - W ubiegłym roku Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych uruchomił nową specjalność na studiach magisterskich: animacja mediów i kultury filmowej, niebawem ruszy nowy kierunek – groznawstwo. Powstająca sala multimedialna to ukłon w stronę studentów i wykładowców tych nowych form kształcenia na naszym wydziale.

Sala służyłaby głównie do organizacji zajęć warsztatowych, a absolwenci kierunku – jako wykształceni animatorzy kultury filmowej i cyfrowej – zasilaliby kadrowo między innymi placówki objęte projektem Kino za Rogiem oraz inne ośrodki kulturalne. Sprzęt zamontowany w kinie będzie umożliwiał wykorzystanie np. transmisji na odległość lub transmisji bezpośrednich z różnych wydarzeń. Dzięki niemu będzie się można łączyć z innymi Kinami za Rogiem, organizować warsztaty i turnieje gier wideo. - Będziemy wdrażać zajęcia z e-sportu, dodatkowo odbywać się będą prelekcje i pokazy filmowe, spotkania z ludźmi kultury, zarówno online, jak i bezpośrednio – wyjaśnia prof. Otto - Komfort zapewni pełne wygłuszenie i znakomity sprzęt kinowy, co przełoży się na wysokiej jakości transmisję obrazu i dźwięku. To będzie nowa, niedostępna w warunkach domowych jakość kontaktu z kulturą filmową i światem gier. Kino będzie dostępne dla ludzi z uniwersytetu, ale z czasem będziemy chcieli poszerzyć krąg odbiorców. Być może zbudujemy coś na kształt Dyskusyjnego Klubu Filmowego dostępnego dla wszystkich chętnych.

Czytaj też: Prof. Aleksander Mikołajczak. Pióro jest wieczne

Nauka Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.