Choć zdajemy sobie sprawę z niedoskonałości rankingów, to stanowią one jakiś miernik pozycji uczelni w świecie akademickim. Nie można się na nie obrażać, ale trzeba brać je pod uwagę planując dalsze działania. Politechnika Gdańska jest teraz w dobrej sytuacji, bo wyniki ostatniej parametryzacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) za okres 2013-2016 są dla nas niezwykle korzystne. Najwyższą kategorią A+ wyróżniono dwa z 9 wydziałów, kategorię A otrzymało pięć wydziałów, a kolejne dwa wydziały – kategorię B.
Nasza uczelnia dobrze prezentuje się też w innych rankingach. W 2017 r. PG uplasowała się na 10. miejscu w „Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy”, w rankingu Fundacji Edukacyjnej Perspektywy zajęła drugie miejsce wśród uczelni akademickich w kraju pod względem innowacyjności, a w rankingu MNiSW dotyczącym uczelni najczęściej wybieranych przez kandydatów na studia – najwyższą pozycję. Ponadto, jako jedna z 9 polskich szkół wyższych, Politechnika Gdańska została sklasyfikowana w międzynarodowym rankingu szkół wyższych („Times Higher Education”) i jako trzecia uczelnia w kraju dołączyła do Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research, organizacji zrzeszającej najlepsze ośrodki techniczne w Europie.
Czytaj też: Rankingi to przydatne narzędzie
Nie spoczywamy jednak na laurach. Zdajemy sobie sprawę, że aby poważnie planować następny awans w rankingach i osiągnięcie wysokich pozycji w przyszłym procesie ewaluacji, trzeba być lepszym i bardziej wydajnym od innych. Tym bardziej, że wprowadzenie w życie Konstytucji dla Nauki, czyli Ustawy 2.0, sprawi, że uczelnie będą musiały wiele zmienić w swoim funkcjonowaniu, jeśli marzą o poprawieniu pozycji w rankingach oraz powiększeniu dorobku naukowego i wdrożeniowego. Dlatego też zachęcam pracowników naukowych do publikacji w czasopismach z listy JCR (Journal of Citation Report) i to o możliwie najwyższej renomie naukowej, czyli w periodykach o największej wartości współczynnika wpływu lub współczynnika oddziaływania (IF). Na Politechnice Gdańskiej prowadzimy regularną analizę danych nt. oceny naukowo-dydaktycznej efektów pracy naszych pracowników.