Wersja kontrastowa

KoLaboratorium UAM rozwija pasje

KoLaboratorium UAM
KoLaboratorium UAM

KoLaboratorium UAM. Program szkoleniowy dla mieszkańców regionu to projekt rozwijający zarówno zainteresowania, jak i kompetencje potrzebne na rynku pracy. Pracownicy 11 jednostek naszej uczelni zaproponowali mieszkańcom Poznania i okolic szeroki wachlarz kursów (ponad 40). Przedsięwzięciem kieruje prorektor UAM prof. Zbyszko Melosik.  

 

Inicjatywa otrzymała dofinansowanie o wartości 940 tysięcy złotych z programu Power, którym zarządza Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Idea projektu opiera się o ramy programowe, ale też wpisuje się w tzw. trzecią misję uniwersytetu.  

- Zaoferowaliśmy szeroki program szkoleń i kursów atrakcyjnych dla różnych grup wiekowych, dzięki któremu uczestnicy mogą się uczyć, rozwijać pasje. Chcieliśmy pokazać jak wiele nasza uczelnia może dać społeczeństwu - informuje dr Joanna Morawska-Jancelewicz, koordynatorka projektu. 

KoLaboratorium UAM zaprasza do udziału osoby w każdym wieku - przedszkolaki, dzieci w wieku szkolnym, młodzież, dorosłych i seniorów. Organizatorom zależało, żeby w zajęciach mogli uczestniczyli nie tylko tradycyjni odbiorcy działań dydaktycznych i edukacyjnych uczelni jak studenci czy słuchacze studiów podyplomowych. Celem było dotarcie do tych osób, które rzadziej mają możliwość skorzystania z oferty dydaktycznej uczelni. 

 

Projekt KoLaboratorium UAM rozpoczęty w 2019 roku potrwa do połowy tego roku. Jak dotąd skorzystało z niego 1100 osób. W 2020 roku organizatorzy musieli zmierzyć z trudnościami wywołanymi pandemią. Zdecydowaną większość kursów udało się przenieść do Internetu, co wymagało kreatywności i nierzadko o wiele więcej wysiłku niż w przypadku tradycyjnych zajęć. Zaproponowano też nowe szkolenia. NCBR zgodził się na przedłużenie projektu o 4 miesiące, co z pewnością ułatwi jego realizację w nowych warunkach sanitarnych. 

- W samym listopadzie ponad 220 osób wzięło udział w szkoleniach zdalnych. To ogromny sukces prowadzących, którzy potrafili zachęcić odbiorców. Cały czas pracujemy nad nowymi formami edukacyjnymi. Pojawił się pierwszy podcast, powstają filmy z udziałem Uniwersyteckiego Studia Filmowego, a także podręczniki i skrypty dla nauczycieli - wyjaśnia dr Morawska-Jancelewicz. 

Wspomniany podcast prowadzi dr Anna Jelec z Wydziału Anglistyki. Atrakcyjne nagrania poświęcone językoznawstwu ukazują się na stronie www.kolaboratorium.amu.edu.pl w poniedziałkowe wieczory. Możemy się z nich dowiedzieć m.in. ile w języku polskim jest słów na pieczywo. 

 

Jak dotąd najbardziej popularnymi kursami okazały się te adresowane do uczniów i nauczycieli. Zajęcia wykraczające ponad podstawę programową niezmiennie przyciągają odbiorców. Wśród oferty adresowanej dla dorosłych szczególne zainteresowanie przyciągnęła “Społeczna kawiarnia dyskusyjna” prof. Hanny Mamzer z Wydział Socjologii, a także “Polish you English pronunciation” - kurs polegający na treningu poprawnej wymowy w języku angielskim (do wyboru - w modelu brytyjskim lub amerykańskim) prowadzony przez dr Paulinę Zydorowicz i prof. Małgorzatę Kulig z Wydziału Anglistyki.  

- Uczymy wymowy, ponieważ nikt tego nie robi. Na zajęciach, gdzie rozwijane są wszystkie komponenty języka takie, jak: konwersacja, gramatyka, słownictwo, wymowa jest tylko jednym z nich. Skupienie się na niej jest luksusem. Dotychczas odbyły się dwie edycje kursu, który cieszył się wielką popularnością. Już otrzymaliśmy zamówienie na kolejne wydanie - powiedziała dr Zydorowicz.  

 

KoLaboratorium UAM

 

Innowacyjną propozycją KoLaboratorium UAM były kursy Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej “Ogrody Działkowe - Arka Noego w przestrzeni współczesnych miast i obszarów wiejskich” oraz “Ogrody społeczne - sposób na integrację mieszkańców miast”, które odbyły się przed pandemią. Uczestnicy zdobyli wiele praktycznych umiejętności, odwiedzili również Lipskie Muzeum Ogrodów Działkowych i Prinzessinengarten, TempelhoferFeld w Berlinie, gdzie spotkali się z aktywistami miejskimi i użytkownikami ogrodów społecznych. 

Na warsztatach zdarzyło się coś ważnego. Zbliżyły się do siebie nieufne środowiska, które konkurują o środki w budżecie Poznania - działkowców i aktywistów miejskich. 

- Zarówno zwykli działkowcy i ogrodnicy, jak i liderzy nawiązali kontakt. W przyszłości znajomość ta może zaowocować lepszą reprezentacją tych środowisk w Poznaniu i przyczynić się do tego, żeby inicjatywy będą akceptowane społecznie - powiedziała dr Barbara Maćkiewicz.  

 

Po wizycie w Niemczech powrócił pomysł powołania Muzeum Ogrodów Działkowych w Gnieźnie. Z inicjatywy prowadzących i działkowców przywrócono blask zaniedbanemu ogrodowi dla osób z niepełnosprawnościami w Poznaniu. To miejsce wygląda teraz zupełnie inaczej.  Część zajęć np. tych prowadzonych przez Ogród Botaniczny UAM i polegających na bezpośrednim kontakcie z naturą, a także odbywających się w gospodarstwach agroturystycznych czeka na lepszy czas, który, miejmy nadzieję pojawi się wiosną.  

Czytaj też: Prof. Paweł Churski. Razem dla klimatu

 

„KOLABORATORIUM-PROGRAM SZKOLENIOWY DLA MIESZKAŃCÓW REGIONU" jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy POWR.03.01.00-00T092/18.

Zespół administracyjny: Katarzyna Głuszek-Krawiec, Lucyna Antczak. O stronę wizualną i informatyczną dbają prof. Jolanta Latosińska oraz mgr Magdalena Latosińska.

 

Życie Ogólnouniwersyteckie
Zobacz podobne

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.