Wersja kontrastowa

Międzynarodowa konferencja ERL VIII

W pierwszej połowie czerwca 2025 r. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu odbyła się VIII edycja międzynarodowej konferencji Educational Role of Language – Language in Actions, Actions in Language. Wydarzenie, gromadzące badaczy i badaczki z pięciu kontynentów, potwierdziło swoją rangę jako forum interdyscyplinarnego dialogu o roli języka w edukacji, kulturze i życiu społecznym.

Oficjalnego otwarcia dokonały prof. dr hab. Sylwia Jaskulska – Dziekan WSE UAM oraz dr Dobrochna Hildebrandt-Wypych, podkreślając wagę spotkań naukowych budujących mosty między teorią a praktyką. W pierwszym wystąpieniu plenarnym Michał Daszkiewicz (UG) zaprezentował kierunki rozwoju projektu ERL, wskazując na konieczność przechodzenia „od przekonań do działań”. Wśród zaproszonych keynote speakers szczególną uwagę przyciągnął prof. Robert Lew (Wydział Anglistyki UAM), który w znakomitym wystąpieniu poświęconym roli chatbotów LLM jako nauczycieli słownictwa angielskiego, prowokował do namysłu nad przyszłością kształcenia językowego w erze AI. Prof. Aleksandra Wach (Wydział Anglistyki UAM) przedstawiła inspirujące studium wykorzystania metody problem-based learning w kształceniu nauczycieli języków obcych w kontekście celów zrównoważonego rozwoju – wskazując na konieczność powiązania edukacji językowej z globalnymi wyzwaniami współczesności. Z kolei prof. Roberta Michnick Golinkoff (University of Delaware, USA) zaprosiła słuchaczy do refleksji nad tym, jak dzieci wyodrębniają wydarzenia z otaczającego świata, by nadać im językową formę – „gdzie działanie spotyka słowo”.

Konferencja wyróżniała się nie tylko imponującym gronem prelegentów z ponad 20 krajów (m.in. USA, Indie, Hongkong, Norwegia, Hiszpania, Macedonia, Palestyna, Estonia), ale także wielością ujęć tematycznych: od edukacji dwujęzycznej i retoryki cyfrowej po literackie tabu, selfie jako język wizualny czy interetniczne praktyki młodzieży. Grupy sesyjne były intensywnie moderowane i kończyły się żywymi dyskusjami, a ich uczestnicy zgodnie podkreślali otwartą, zaangażowaną i twórczą atmosferę dialogu.

Uzupełnieniem części akademickiej były wieczorne spotkania integracyjne oraz wspólne zwiedzanie miasta, podkreślające nie tylko naukowy, ale i wspólnotowy wymiar wydarzenia. W duchu hasła ERL – od języka do działania i od działania do języka – konferencja pokazała, że język nie tylko opisuje świat, lecz go współtworzy.

Zobacz też: Prof. Sylwia Jaskulska. Czy to służy wychowaniu?

Wydarzenia Wydział Studiów Edukacyjnych

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.