Treść
Naukowczynie z Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pracują nad innowacyjnym narzędziem diagnostycznym. Test Leksyka będzie pierwszym tego typu testem w Europie pozwalającym określić język preferowany niesłyszącego ucznia. Prace nad nią trwają w ramach programu Generator Dostępności.
Nad Testem Leksyka PJM-PL pracują: prof. UAM dr hab. Marta Wrześniewska-Pietrzak i prof. UAM dr hab. Karolina Ruta-Korytowska oraz dr Anna Wiśniewska-Jankowska, pracująca w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu.
- Metaforycznie można stwierdzić, że test jest swego rodzaju papierkiem lakmusowym, który pozwoli na dostosowanie potrzeb edukacyjnych do możliwości komunikacyjnych ucznia – mówi prof. UAM Marta Wrześniewska-Pietrzak.
Inicjatorka projektu, dr Anna Wiśniewska-Jankowska, zwróciła uwagę na to, że w Polsce nie było do tej pory znormalizowanych narzędzi, które pozwalałyby na badanie poziomu kompetencji w języku migowym u uczniów niesłyszących.
- Narzędzie jest adresowane do uczniów starszych klas szkoły podstawowej, komunikujących się za pomocą języka polskiego i/lub migowego. Przygotowywany test ma formę aplikacji, która pozwoli zobaczyć migany znak (leksem), a zatem obcować z „żywym” językiem migowym, a nie ilustracją graficzną znaku – wyjaśnia prof. UAM Marta Wrześniewska-Pietrzak.
Z Testu Leksyka PJM-PL jeszcze w tym roku, pod koniec września będę mogli bezpłatnie korzystać diagności z terenu całej Polski.
Czytaj też: Miganie po uniwersytecku