Odkrycie bioinformatyków z UAM

Piotr Rozwalak, fot. Adrian Wykrota
Obraz

Naukowcy z Wydziału Biologii dokonali pierwszej rekonstrukcji genomów starożytnych bakteriofagów z jelita ludzkiego, datowanych na ostatnie 5000 lat. Wyniki badań opublikowali w Nature Communications!

Badania obejmują kilkaset wirusów infekujących bakterie, mających istotne znaczenie dla funkcjonowania mikrobiomów. Najbardziej zaskakujące było wykrycie wirusa, niemal niezmienionego od 1300 lat w skamieniałych odchodach ludzkich znalezionych w Meksykańskiej jaskini.

To odkrycie rzuca nowe światło na złożoną historię ewolucyjną bakteriofagów, dotychczas powszechnie uważanych za szybko ewoluujące wirusy oraz przyczynia się do lepszego zrozumienia dynamiki między wirusami a bakteriami.

Rezultaty opublikowane w Nature Communications są wynikiem pracy magisterskiej laureata grantu MNiSW Perły Nauki - Piotra Rozwalaka oraz jego opiekunów naukowych: dr. Andrzeja Zielezińskiego i dr. Jakuba Barylskiego we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Friedricha Schillera w Jenie, oraz Uniwersytetu w Greifswaldzie, Niemcy.

Link do artykułu: