Z dr. Dawidem Rogaczem, adiunktem na Wydziale Filozoficznym UAM rozmawia Ewa Konarzewska-Michalak.
Jest pan jedynym naukowcem z UAM, a przy tym spoza nauk przyrodniczych i ścisłych, który znalazł się w gronie 5. badaczy wyróżnionych przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej za wybitne osiągnięcia. Co mogło być podstawą takiego wyróżnienia?
Z pewnością istotne były publikacje w czołowych czasopismach z zakresu orientalistyki i teorii historii, doświadczenie kierowania już trzema grantami, zapewne także aktywność konferencyjna. Myślę jednak, że decydująca była w tym względzie książka Chinese Philosophy of History. From Ancient Confucianism to the End of the Eighteenth Century (Bloomsbury, 2020), która wkrótce po analogicznej monografii polskojęzycznej wydanej w naszym uniwersyteckim wydawnictwie odkryła dla naukowego świata chińską filozofię dziejów, z której istnienia w takiej rozciągłości – mowa o kilkudziesięciu historiozofach chińskich na przestrzeni około 25 wieków – na pewno nie zdawano sobie sprawy.
W poprzednim wywiadzie dla „Życia Uniwersyteckiego” wspominał pan o swoich projektach: rozciągnięciu badań na chińską historiozofię w XIX i XX w. oraz pionierskim przekładzie klasycznego chińskiego dzieła filozoficznego. Czy od tego czasu zaangażował się pan jeszcze w inne inicjatywy?
Tak, i to niemałe. Wiosną tego roku wydawnictwo Bloomsbury powierzyło mi oraz dr. Selusi Ambrogio zredagowanie nowej, trzytomowej encyklopedii filozofii chińskiej, której wydanie w wersji papierowej i cyfrowej zaplanowane jest na 2024 r. Jest to dla mnie ogromny zaszczyt, gdyż zwykle zadanie takie przypada doświadczonym profesorom, ale w świetle ogromu czekającej nas pracy zaczynam rozumieć dlaczego wydawnictwo postawiło na młodzieńczy zapał. Jako General Editors mamy wpływ na praktycznie wszystko: od założeń całości przez wybór autorów po drobiazgową korektę poszczególnych rozdziałów. Na szczęście możemy liczyć na pomoc naszej Rady Doradczej, której członków – najważniejsze autorytety z dziedziny badań nad filozofią chińską – kompletowaliśmy ostatnimi tygodniami. Obecnie jesteśmy na etapie zapraszania przyszłych contributorów, których liczba sięgnie co najmniej 60, gdyż przewidujemy także podrozdziały pisane przez ekspertów z węższych dziedzin. Chcemy dzięki temu stworzyć nową, reprezentatywną historię filozofii chińskiej: starożytnej (tom I), buddyjskiej i neoklasycznej (tom II), oraz współczesnej (tom III). Chcemy wyjść poza schemat „szkół” i podjąć wielu szerzej nieznanych myślicieli niezależnych, wydobyć na światło dzienne filozofię chińskich kobiet i mniejszości etnicznych Chin, doszacować zaniedbywane dotąd sfery myśli chińskiej (np. filozofię ekonomii, literatury, prakseologię czy bioetykę), a także wskazać zapoznane interakcje myśli chińskiej z japońską i koreańską z jednej strony, a zachodnią z drugiej.
Zobacz też: Dr Dawid Rogacz. Podważyć eurocentryzm