Wersja kontrastowa

34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów

34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów, fot. Adrian Wykrota
34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów, fot. Adrian Wykrota

Dziś rozpoczęła się 34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. Pięciodniowe wydarzenie otworzyła Rektor UAM prof. Bogumiła Kaniewska. Podczas inauguracji, która odbyła się w Auli Lubrańskiego upamiętniono patronkę szkoły prof. Marię Dudzikową.

 

34. edycja Letniej Szkoły Młodych Pedagogów szkoły opóźniła się o rok ze względu na pandemię koronawirusa. Zarówno uroczystość otwarcia, jak i całe wydarzenie, które potrwa do piątku 17 września odbywa się w nowej hybrydowej formule. 

 

34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów, fot. Adrian Wykrota

 

Rektor UAM prof. Bogumiła Kaniewska w czasie uroczystości zwróciła uwagę, że jedną z najważniejszych wartości rzeczywistości uniwersyteckiej jest rozmowa i możliwość przekazywania sobie doświadczeń.

- Takie spotkanie jak to, gdzie spotykają się osoby z różnych regionów i pokoleń, wymieniają się doświadczeniami i wzajemnie się od siebie uczą to dzieło imponujące. Także patronat, który tym szkołom udziela śp. pani prof. Dudzikowa jest patronatem znaczącym, ponieważ przywiązywała ona ogromną rolę do kształcenia młodych ludzi.

 

34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów, fot. Adrian Wykrota

 

Prorektor UAM prof. Zbyszko Melosik w swoim przemówieniu zauważył, że trwa walka o tożsamość polskich nauk pedagogicznych, w której ścierają się dwa nurty - zamknięty i otwarty.

- Pedagogika jest nauką wspaniałą, kapitalnym laboratorium teorii i praktyki, obszarem naukowej krystalizacji wielu problemów społecznych, może być bardzo teoretyczna i bardzo praktyczna. Jestem przekonany, że ta szkoła, podobnie jak i poprzednie przyczyni się do dalszego rozwoju pedagogiki otwartej na ciągle nowe dyskursy i doświadczenia - powiedział prof. Melosik.

 

34. Letnia Szkoła Młodych Pedagogów, fot. Adrian Wykrota

 

Zdaniem Przewodniczącej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN i Dziekan WSE prof. Agnieszki Cybal-Michalskiej Letnie Szkoły Młodych Pedagogów stały się instytucją unikatową.

- Odgrywają ważną rolę w budowaniu pasji naukowych i badawczych wchodzących na drogę naukową pedagogów. Stanowią forum wymiany myśli. To miejsce naukowej łączności i nawiązywania przyjaźni, to przestrzeń bezcennych naukowych dyskursów międzypokoleniowych, spotkań w niezwykle życzliwej atmosferze.

 

Podczas spotkania głos zabrały również kierowniczki naukowe prof. Maria Czerepaniak-Walczak, dr hab. Ewa Bochno. Zebrani obejrzeli film poświęcony patronce prof. Marii Dudzikowej oraz wysłuchali wspomnień współpracowników.

Wykład inauguracyjny zatytułowany "Rozwój globalnej nauki jako wyzwanie dla polityki naukowej, instytucji i młodej kadry" wygłosił prof. Marek Kwiek.

Wręczono dyplomy "Strzał w dziesiątkę", a także przekazano insygnia szkoły gospodarzom 35. edycji, która odbędzie się za rok.
 

Po zakończeniu uroczystości uczestnicy pojechali do pałacu w Obrzycka, gdzie spędzą kolejne dni. Wydarzenie, któremu przyświeca hasło "Pedagogika w Uniwersytecie. Konteksty – Koncepcje – Praktyki" jest organizowane przez Polską Akademię Nauk oraz Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. 

 

Celem Letnich Szkół jest wspieranie i stymulowanie rozwoju naukowego młodych: pedagożek i pedagogów, w ramach którego tworzone są okazje do uzupełniania i pogłębiania wiedzy, wzbogacania własnego warsztatu badawczego, a także możliwości debiutów naukowych oraz promowania najzdolniejszych. Ważne jest również tworzenie warunków sprzyjających autentycznej integracji środowiska, pracy w dobrej atmosferze i zacieśnianiu więzi międzypokoleniowych.

Zobacz też: Prof. Cybal-Michalska. Po pierwsze: skuteczne zarządzanie

 

Nauka Wydział Studiów Edukacyjnych
Zobacz podobne

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.