Wersja graficzna

Prof. UAM Agnieszka Knopik-Skrocka. Zarażać pasją

Fot. archiwum autora
Fot. archiwum autora

Miałam szczęście spotkać na swojej drodze wielu wspaniałych dydaktyków i naukowców. Jedną z takich osób była pani prof. Zofia Szyfter. I choć nie ma jej już wśród nas, to na zawsze pozostanie w mojej pamięci jako pełen pasji i charyzmy dydaktyk i naukowiec, który podczas wykładów z wielkim zaangażowaniem przedstawiał także wyniki swoich badań.

Kiedy zapytałam studentów, jakie cechy powinien mieć dobry dydaktyk usłyszałam: autentyczny, rzetelny, aktualizuje swoją wiedzę, wymagający zarówno w stosunku do studentów, jak i do siebie, inspiruje w poszukiwaniu nowych celów, chętnie poświęca swój czas po zajęciach, otwarty na dyskusję, a nade wszystko potrafi zarażać pasją do tematów swoich naukowych zainteresowań.

W swojej codziennej pracy staram się łączyć dydaktykę z równoczesnym angażowaniem studentów w te dziedziny nauki, którymi się interesuję, które przedstawiam na moich zajęciach , i w ramach których nawiązuję współpracę z innymi jednostkami. Z tego zrodziły się prace dyplomowe, wystąpienia

konferencyjne, publikacje, a od pewnego czasu także działania Sekcji Badań nad Nowotworami, której mam zaszczyt być opiekunem. Ze strony studentów pojawia się wiele inicjatyw. Wystarczy ich w tym wesprzeć. Przykładem są sympozja naukowe oraz ostatnio realizowany pomysł kierownik Sekcji - wywiady m.in. z lekarzami różnych specjalizacji, naukowcami, pacjentami https://anchor.fm/skarbywdlon.

W kontakcie studentów z wykładowcą bardzo istotne moim zdaniem jest to, aby czuli, że to, co robią, ma sens, jest ważne nie tylko dla nich, ale i dla otoczenia. W niektórych z nich być może już dziś pojawiła się chęć podjęcia w przyszłości pracy naukowej, ale to nie musi oznaczać rezygnacji z dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem na przykład poprzez angażowanie się w różne inicjatywy edukacyjne, społeczne.

Mimo upływu lat, moja praca ciągle przynosi mi wiele radości. By nie doszło do wypalenia, chętnie dokształcam się również w zakresie nowych form dydaktycznych. Jedną z nich jest tutoring. Jako akredytowany praktyk tutoringu wykorzystuję zdobyte doświadczenie nie tylko na zajęciach indywidualnych, ale także w większych grupach. Praca ze studentami jest dla mnie inspiracją do dalszych działań.

zob. też

 

Nauka Wydział Biologii

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.