Wersja graficzna

Dr Paweł Motek. Cierpliwość przede wszystkim

Dr Paweł Motek
Dr Paweł Motek

Dr Paweł Motek z Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Laureat Nagrody Praeceptor Laureatus pisze o umiejętnościach dobrego nauczyciela akademickiego.

 

Jakie są cechy i umiejętności dobrego nauczyciela akademickiego? Co dodaje panu energii w pracy dydaktyka, a co utrudnia pracę?

Dla każdego nauczyciela akademickiego, czy też studenta będą to pewnie inne cechy oraz umiejętności. Ważne jest, aby nauczyciel potrafił zainteresować studenta danym tematem, pokazał, że zdobywanie wiedzy może być niezwykle pasjonujące. Nauczyciel powinien mieć czas dla studentów - na rozmowę, odpisanie na e-mail, wyjaśnienie wątpliwości dotyczących prac zaliczeniowych oraz prowadzonych zajęć. Dobry dydaktyk powinien więc być również cierpliwy. Postęp naukowy, nowe metody dydaktyczne, zmieniające się społeczeństwo oraz rynek pracy powodują, że oczekiwania i możliwości studentów również się zmieniają.

Dlatego też nauczyciel akademicki powinien doskonalić swój warsztat dydaktyczny. Prowadząc zajęcia nie zawsze wszystko wychodzi tak, jakbyśmy tego oczekiwali, popełniamy błędy, stosujemy niewłaściwe metody, nie wszystko potrafimy dobrze wytłumaczyć. Dobry nauczyciel powinien więc również uczyć się na własnych błędach. Najwięcej energii dają mi rozmowy lub e-maile od studentów i absolwentów z informacjami, że wiedza i umiejętności zdobyte na zajęciach pomogły im w uzyskaniu, a potem wykonywaniu pracy zawodowej. Studenci chcą wiedzieć więcej, w trakcie zajęć zadają różne pytania i w ten sposób motywują mnie do poszukiwania odpowiedzi. Motywacją do stałego doskonalenia warsztatu dydaktycznego są również nagrody Praeceptor Laureatus, które otrzymałem w ubiegłych latach.

Co utrudnia pracę dydaktyka? W okresie pandemii COVID-19 wykłady były w formie online, przez co interakcja ze studentami była utrudniona. Nie widziałem, jak studenci reagują na poszczególne zagadnienia, nie zawsze mówili, czy wszystko jest zrozumiałe, a to powodowało, że niektóre trudniejsze zagadnienia mogłem niezbyt precyzyjnie i dobrze wyjaśnić. Kolejne utrudnienia dotyczą stale rosnącej biurokratyzacji procesu dydaktycznego oraz pogoni za punktami, a co się z tym wiąże, w przypadku pracowników naukowo-dydaktycznych, preferowaniu działalności naukowej przed dydaktyczną.

 

Zobacz też: Dr Wiesław Banach. Wyzbyć się ideologicznego zaślepienia

Nauka Wydział Geografii Społ.- Ekonom. i Gosp. Przestrzennej

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.