PNAS z publikacją naukowców z UAM

fot. Adrian Wykrota
Obraz

Zespół naukowców pod kierunkiem prof. Zofii Szweykowskiej-Kulinskiej i prof. Artura Jarmołowskiego opublikował pracę w prestiżowym czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”. PNAS to czasopismo amerykańskiej Narodowej Akademii Nauk specjalizujące się w promocji wiedzy z zakresu nauk biomedycznych.

Modyfikacje epigenetyczne oraz potranskrypcyjna regulacja poprzez krótkie cząsteczki RNA, nazywane mikroRNA, należą do fundamentalnych zasad komórkowej regulacji ekspresji genów. Praca naukowców z UAM dostarcza dowodów, że modyfikacja epigenetyczna RNA (metylacja adenozyny,  m6A) odgrywa istotną rolę w biogenezie mikroRNA, łącząc w ten sposób te dwa procesy.

grafika IBMiB

- W naszych badaniach, przeprowadzonych na organizmie modelowym jakim jest rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana), skupiliśmy się na tym, jak metylacja m6A wpływa na biogenezę mikroRNA. Wykazaliśmy, że metylacja m6A niezbędna jest do utrzymania odpowiedniego poziomu dojrzałych cząsteczek mikroRNA, a także ich prekursorów. Ponadto modyfikacja m6A stymuluje powstawanie struktur drugorzędowych w prekursorach mikroRNA i wpływa na rekrutację Mikroprocesora (kompleksu enzymatycznego odpowiedzialnego za produkcję mikroRNA z nich prekursorów) do pri-miRNA. Pokazujemy również oddziaływanie białka MTA (białko wprowadzające grupę metylową m6A) z innymi białkami biorącymi udział w biogenezie mikroRNA, a mianowicie z RNA Polimerazą II i z białkiem TOUGH. Dodatkowo pokazaliśmy że metylacja m6A odgrywa również rolę w modulowaniu sygnalizacji hormonalnej (auksynowej) przez mikroRNA (mikroRNA 393b). Podsumowując, odkryliśmy, że metylacja m6A moduluje biogenezę mikro RNA, wpływając przez to na  różne  szlaki metaboliczne, np. takie jak sygnalizacja hormonalna.

zob.też.