Dzień Badań Kosmicznych na UAM

Na Wydziale Fizyki odbył się pierwszy w historii Dzień Badań Kosmicznych na UAM. Spotkanie miało charakter otwarty - każdy mógł wziąć w nim udział.  Zebrani zapoznali się z kierunkami badań realizowanych na UAM, które dotyczą przestrzeni kosmicznej. Prezentacje pokazali badacze z sześciu wydziałów.

JM Rektor UAM prof. Bogumiła Kaniewska otwierając wydarzenie wyraziła nadzieję, że w przyszłości przekształci się ono w święto naukowe o zasięgu podobnym jak Pyrkon. Znana impreza rodziła się w świetlicy szkolnej na Wildzie, a teraz jest ogromnym kulturowo-naukowym przedsięwzięciem.

- Kiedy spojrzałam na program dzisiejszego wydarzenia dowiedziałam się, że badania kosmiczne prowadzimy na różnych wydziałach, nie tylko na fizyce, ale także na biologii, geografii, prawie - mówiła prof. Kaniewska. - Kosmos kojarzy nam się bardziej z science fiction i "Gwiezdnymi Wojnami" niż z naszą rzeczywistością. Gdy tymczasem ta rzeczywistość przybliża się do nas coraz bardziej intensywnie. Spoglądając na rozwój nauki, na tempo, w jakim ludzkość przesuwa się w kolejnych osiągnięciach nie wątpię, że kosmos jeszcze nas zadziwi jako nasza własna rzeczywistość. Badanie kosmosu na Uniwersytecie to jest inwestycja w przyszłość. Serdecznie gratuluję organizatorom tego wydarzenia.

Prorektor UAM prof. Michał Banaszak podkreślił, że Dzień Badań Kosmicznych na UAM jest okazją do współpracy między ludźmi Uniwersytetu. - Zebranie wszystkich działań, które Państwo dziś widzicie było bardzo trudne. Kosmos jest poza nami, ale jest też w nas.

Prof. Roman Gołębiowski, Dziekan Wydziału Fizyki przedstawił historię astronomii i Instytutu Obserwatorium Astronomiczne w Poznaniu, a także przekazał informację, że od przyszłego roku akademickiego wydział będzie nosi nową nazwę - Wydział Fizyki i Astronomii.

Spotkanie poprowadził prof. Leszek Skrzypczak z Wydziału Matematyki i Informatyki. Z pierwszą prezentacją wystąpił gość z Krakowa - prof. Tadeusz Uhl, Dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych na AGH. Bogaty program wystąpień badaczy z UAM rozpoczęli prof. Witold Szczuciński i dr Bartosz Pieterk z Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu, którzy mówili o najnowszych odkryciach dotyczących meteorytu Morasko oraz o geologii planetarnej. Następnie prof. Agnieszka Kryszczyńska i dr Dagmara Oszkiewicz przedstawiły badania prowadzone w Instytucie Obserwatorium Astronomiczne.

Kolejne grupy naukowców przedstawiały swoje badania dotyczące aspektów prawnych działalności kosmicznej, szans dla życia w przestrzeni kosmicznej, eksploracji Marsa i związanymi z tym wyzwaniami, użytecznych narzędzi badawczych i potencjalnych materiałów do pracy w przestrzeni kosmicznej.

Na spotkaniu dyskutowano o możliwych wspólnych kierunkach działań zarówno w zakresie nauki, dydaktyki jak i konkretnych aplikacji. Organizatorzy liczą, że integracja środowiska badaczy kosmosu na UAM zaowocuje ciekawymi pomysłami, projektami i jeszcze lepszym wykorzystaniem istniejącego potencjału badawczo-technicznego, a studentom i doktorantom wskaże możliwości działań na tym fascynującym polu poznawania naszego wszechświata.

Wydarzenie zorganizowali: prof. Michał Banaszak, Prorektor ds. cyfryzacji i współpracy z gospodarką, Szkoła Nauk Ścisłych, Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza UAM oraz Wydział Fizyki UAM.