Wersja graficzna

Brakuje kryteriów kolejnej ewaluacji

Prof. Beata Messyasz

W znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki (z dnia 11 października 2022 roku), dotyczącym dziedzin i dyscyplin naukowych, wyodrębniono nowe dyscypliny naukowe: biotechnologię w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz biologię medyczną w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. 

 

W wyniku pojawienia się nowych dyscyplin ich liczba wzrosła z 47 do 54 w 10 dziedzinach nauki i sztuki, a założenia reformy nauki i szkolnictwa wyższego zakładały, przynajmniej na początku, ich wyraźne zmniejszenie. Jak widzimy, wyodrębnienie nowych dyscyplin i przypisanie ich do danej dziedziny jest bardzo dynamiczne, a tworzenie kolejnych dziedzin i dyscyplin bez wszechstronnej i dokładnej analizy danych zakończonej właśnie ewaluacji jakości działalności naukowej budzi wiele wątpliwości. Biotechnologia, którą przypisano wcześniej do dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, tym razem przypisana jest do dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych. Proponowane rozwiązanie ma umożliwić w kolejnych latach prowadzenie bardziej efektywnej i adekwatnej do potrzeb środowiska naukowego ewaluacji. Nauki biologiczne rzeczywiście charakteryzują się znaczną różnorodnością ze względu na swoje bardzo duże zróżnicowanie zagadnień badawczych i stopień skomplikowania przedmiotu badań. Musimy jednak pamiętać, że biotechnologia jest de facto multidyscypliną nastawioną na odpowiednio ukierunkowany rozwój i jako taka wymaga spokojnych przemyśleń dotyczących jej ewaluacji. Brakuje też kryteriów kolejnej ewaluacji jakości działalności naukowej, które powinny być stałe i znane już od roku, i chociażby z takiej perspektywy na Wydziale Biologii będziemy prowadzić analizy, aby określić, jakim potencjałem ewaluacyjnym dysponujemy. 

 

W przypadku dyscypliny biologia medyczna rozumiem toczące się dyskusje w środowiskach akademickich związane z pojawieniem się tej dyscypliny. Przypisana jest do realizacji w ramach dziedziny nauk medycznych, a jej uruchomienie wymagałoby bardzo dużej ingerencji w istniejące struktury uczelni i z tego punktu widzenia nie widzę jeszcze perspektyw w najbliższych latach, aby taką dyscyplinę tworzyć. 

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.