Podręcznik powstał w dialogu i na drodze dwustronnych uzgodnień, a polscy i niemieccy autorzy i redaktorzy wspólnie ustalali treść narracji, razem dobierali źródła i ilustracje, razem przygotowywali obudowę dydaktyczną. Jest to podręcznik nowych szans, który uczniowi niemieckiemu pokaże szerszą perspektywę historyczną Europy Wschodniej i poruszy tematy dotąd nieobecne (na przykład życie Polaków pod okupacją niemiecką, ruch oporu i powstanie warszawskie), natomiast uczniom polskim zaproponuje perspektywę historii życia codziennego, obie strony zachęci do dyskusji i weryfikacji stereotypów. W konstrukcji podręcznika zastosowano nowatorskie rozwiązania graficzne, doskonałej jakości mapy i rekonstrukcje, ale najważniejszy jest sposób refleksji nad przeszłością. Narracja autorska przeplata się z tekstami źródłowymi oraz tekstami popularno-naukowymi, które pozwalają na uchwycenie różnych spojrzeń na dane zagadnienie. Pokazywane są wydarzenia rozgrywające się równolegle, by uświadomić, że wiele procesów w historii toczy się obok siebie. W rozdziałach prezentowanie są spojrzenia historyków z różnych krajów i epok na dany temat. Stała rubryka „Przeszłość w teraźniejszości” pokazuje uczniowi, w jaki sposób ludzie współcześni obchodzą się z przeszłością oraz co z dawnych czasów jest lekcją dla teraźniejszości. Ten podręcznik nie narzuca myślenia o przeszłości, on uczy samodzielnego myślenia historycznego. Nowatorska jest aktywna praca ze źródłami i prezentacja warsztatu historyka, zgodna ze specyfiką okresu, na przykład dla wieku XX są to audycja radiowa, fotografia propagandowa, film historyczny, rozmowa ze świadkiem historii oraz muzeum i Internet jako media przekazu o historii. Podsumowując, współczesna edukacja historyczna stoi przed poważnymi wyzwaniami, a nasz podręcznik jest do nich przygotowany.