Poznańska Orkiestra Laptopowa zagrała w Auli Wydziału Matematyki i Informatyki UAM. To efekt wspólnego projektu Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Podczas zajęć w ramach międzyuczelnianego fakultetu „Muzyka algorytmiczna” studenci uczyli się programowania muzyki. Piątkowy koncert stanowił podsumowanie ich pracy.
W repertuarze koncertu na ponad 20 osób i kilkanaście laptopów znalazły się m.in. utwory Algo-Cello Katarzyny Taborowskiej i Michała Janochy, który również dyrygował orkiestrą, a także kompozycje własne studentów Wydziału Matematyki i Informatyki oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu m.in. pt. Wspomnienie, Bieg kwadratów czy Pustka z wykorzystaniem elektrycznej wiolonczeli, perkusji elektronicznej i gitary elektrycznej.
- Pomysł związany był z pytaniem "Czy muzykę i matematykę coś łączy?". Są to kompozycje na jeden lub dwa laptopy, które zostały zaprogramowane w języku Haskell - mówi dr hab. Maciej Grześkowiak, koordynator wydarzenia.
Słuchając krótkich utworów, które zabrzmiały podczas koncertu, chciałoby się przytoczyć słowa Johna Cage'a, amerykańskiego kompozytora muzyki współczesnej, który mówił:
Kiedy słyszę dźwięki nazywane muzyką, mam wrażenie, że ktoś do mnie mówi. Czasem rozprawia o swoich uczuciach, czasem o pomysłach albo miłościach. Kiedy jednak słyszę dźwięki ulicy, choćby takiej jak nowojorska Szósta Aleja, moje odczucia są kompletnie inne – dźwięki wtedy żyją i są autonomiczne. Zakochałem się w tej niezwykłej grze i już nie chcę słuchać muzycznego gadania.
Choć koncert odbył się w Auli Wydziału Matematyki i Informatyki UAM, to można było poczuć się jak w prawdziwej sali koncertowej. Algorytmy, które zaprogramowali studenci świetnie oddawały klimat z początków muzyki elektronicznej i eksperymentalnej.
Czytaj także: Dzień Chemika "Miasteczko Mendelejewa"
Wydarzenie jbyło częścią projektu „Matematyka w muzyce i muzyka w matematyce”, którego celem jest propagowanie i szerzenie edukacji zarówno artystycznej – w szczególności muzycznej – jak i matematycznej w formach alternatywnych do edukacji szkolnej wśród uczniów i młodzieży szkół Wielkopolski.