Wersja kontrastowa

Prototyp w Laboratorium Wyobraźni

Bartosz Nowak, twórca platformy i Agata Wylegała, broker innowacji wspierająca rozwój prototypu
Bartosz Nowak, twórca platformy i Agata Wylegała, broker innowacji wspierająca rozwój prototypu

Zasada działania jest prosta – platforma mierzy nacisk ciężaru i zmianę położenia środka ciężkości kilku osób jednocześnie. Dzięki precyzji i prędkości pomiaru jest w stanie śledzić w czasie rzeczywistym przemieszczanie się wszystkich graczy na podeście o powierzchni 2x3 metra. Zmiana pozycji graczy wykorzystywana jest do poruszania obiektami w wirtualnej rzeczywistości. Tym samym podest jest kontrolerem, za pomocą którego można sterować obiektami w grach multimedialnych np. jazdą samochodem czy biegiem robota. Platforma doskonale wpływa na integrację, zmuszając do gry zespołowej, bo tylko położenie wszystkich graczy jednocześnie decyduje o tym, jak zachowa się przedmiot w grze.

Niby gra, a aktywizuje ruchowo

Podest do gry, po którym można biegać, skakać, pochylać się lub chodzić, to doskonały sposób na aktywizację ruchową zarówno młodzieży, jak i osób starszych. Dodatkową zaletą jest możliwość wykorzystania platformy jako narzędzia rehabilitacyjnego i integracyjnego. Podest jest bowiem tak duży, że zmieści się na nim więcej osób, dzięki czemu może służyć jako urządzenie właśnie do integracji, np. osób sprawnych ruchowo z niepełnosprawnymi. A ponieważ kilku uczestników steruje jednym obiektem na ekranie – wytwarza się chęć wspólnego osiągnięcia celu.

Na razie do gry, ale…

Kontroler może także edukować, rehabilitować czy diagnozować. Za jego pomocą można odwzorować trzęsienie ziemi, ruch cząsteczek, zmianę środka ciężkości podczas biegu, spaceru itp. Wszystko zależy od napisanej aplikacji wyświetlanej na ekranie.

Choć sam podest swą budową nie różni się praktycznie od wagi przemysłowej, to jego integralny moduł elektroniczny jest innowacją. Jego przełomowość polega na specjalnym algorytmie pobierania danych liczbowych, który pozwala na odczytywanie wartości nacisku i środka ciężkości jednocześnie z kilku punktów. Zadaniem modułu jest przetworzenie informacji z czujników nacisku  i wysyłanie jej do komputera. Pozwala to wykorzystać platformę także w innych aspektach: diagnostyki postawy ciała, siły uderzenia fal wody o nabrzeże, naprężenia w wałach przeciwpowodziowych, analizy ruchu pojazdów (wraz z analizą wycentrowania kół) itp.

Jednym z sektorów przemysłu, nad którym chcą się skupić pomysłodawcy, to branża rehabilitacyjna i diagnostyczna. Inne dostępne na rynku urządzenia, kontrolują nacisk stopy na podłoże, ale nie badają balansu ciała. Teraz, aby uzyskać dane o balansie, niezbędne np. do ułożenia planu treningowego sportowców lub ćwiczeń rehabilitacyjnych dla osób po wypadkach, wystarczy położyć prostą matę badającą nacisk na platformie. Wówczas trenerzy, lekarze czy fizjoterapeuci uzyskają informację nie tylko o samym nacisku, ale także o ułożeniu środka ciężkości ciała.

Platforma gamingowa została wymyślona przez Bartosza Nowaka, pasjonata nowych technologii, fizyka, programistę-samouka i jednego z najlepszych animatorów pracujących w Laboratorium Wyobraźni PPNT. Bartek dodatkowo napisał gry zespołowe, w które mogą grać całe drużyny i rodziny, odwiedzające Laboratorium Wyobraźni.

Innowacyjna platforma gamingowa działa już od kilku tygodni w parkowym Laboratorium Wyobraźni. Prototyp, który powstał w ramach projektu Inkubator Innowacyjności+ poznaniacy mogą testować przez całe lato!

Zapraszamy do testowania i wspólnego udoskonalania prototypu!

Gdzie go znaleźć? W Laboratorium Wyobraźni PPNT. Odwiedzający LW PPNT skaczą po niej, biegają, pochylają się i wyginają, aby tylko uzyskać jak najwięcej punktów w interaktywnej grze. To nie tylko przyjemność, ale też przysłużenie się technice – zebrane dane pomogą udoskonalić prototyp lub wprowadzić nowe funkcjonalności. Jeśli więc chcecie dołączyć do zespołu „testerów”, przyjrzeć się dokładnie platformie, porozmawiać z Bartkiem Nowakiem, a może nawet – zainspirować się do przekucia własnego pomysłu w działające prototypy, zapraszamy!

 

Nauka

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.