Czy książka naukowa może być bestsellerem? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo krótka: absolutnie tak. Czym przyciągają te książki? Z jednej strony precyzyjnym warsztatem naukowym, z drugiej – umiejętnością tłumaczenia złożonych zagadnień w sposób przystępny i inspirujący.
Dzisiaj wydawnictwa naukowe nie kojarzą się z ciężkimi tomami, które odstraszały bardziej niż widok książek Stephena Kinga. Dzisiaj bestsellerowe książki naukowe starają się połączyć wymogi czytelników – zarówno tych związanych ze światem akademickim, jak i szerokiego grona osób zainteresowanych wiedzą. Z jednej strony pozostają wierne swoim podstawowym celom: rzetelnemu przedstawianiu wyników badań, analiz i teorii. Z drugiej – coraz częściej stawiają na przystępność, atrakcyjną formę i interdyscyplinarność.
Bestsellery Wydawnictwa Naukowego UAM, które na tej stronie prezentujemy, to pięć publikacji, których sprzedaż egzemplarzowa była największa w 2024 r., i mam tutaj na myśli wydania drukowane oraz elektroniczne łącznie. Gdybyśmy np. położyli wszystkie sprzedane egzemplarze (drukowane) tych pięciu książek jedną za drugą w linii, utworzylibyśmy „ścieżkę wiedzy” o długości ok. 200 m – to dwukrotność długości boiska piłkarskiego (105 m) lub długość eleganckiego pasażu Burlington Arcade w Londynie (196 m).
Bestsellery WN UAM 2024 to książki niezwykłe, reprezentujące z jednej strony siłę i potęgę wiedzy autorek i autorów, z drugiej – ich umiejętność pisania językiem, który inspiruje, angażuje i otwiera czytelników na nowe perspektywy. Dodajmy do tego elegancką okładkę, atrakcyjną typografię, wysokiej jakości papier, świetną pracę redaktorską, skład DTP, dystrybucję i promocję – uzyskamy gotowy przepis na najczęściej kupowane książki naukowe. Oto one:
„Dyscyplina naukowa i tożsamość naukowca”, Zbyszko Melosik
Autor koncentruje swoją uwagę na dyscyplinach i dyscyplinarności w bardzo szerokich kontekstach. Jego analizy i interpretacje pozwalają na stwierdzenie, że teza o kryzysie czy upadku znaczenia dyscyplin nie znajduje uzasadnienia; nadal odgrywają one decydującą rolę w organizacji współczesnej nauki, uniwersytetu i wspólnoty akademickiej. Stanowią również niezwykle istotne źródło kreowania tożsamości naukowców.
„Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów”, Michał Klichowski
Nowatorska monografia na rynku. Książka opowiada o naukowej emigracji pedagoga do świata neuronauki. Jednak bodźcem do jej napisania nie była potrzeba opublikowania dziennika z emigracji, lecz krytyczna refleksja emigranta dotycząca tego, jak neuronauka uwiodła zarówno pedagogów, jak i niepedagogów, ale też jak wykorzystywana jest do uwodzenia licznych sfer, w tym tych ściśle edukacyjnych.
„Czytanie postkrytyczne. Teorie i praktyki literaturoznawcze po konstruktywizmie”,
Tomasz Mizerkiewicz
Książka proponuje rozpoznanie stanu badań literackich, jaki wyłania się po zanegowaniu konstruktywizmu. Po okresie typowej dla konstruktywizmu dominacji przekonania o tekstowej naturze realności, dyskursywnego charakteru ludzkiej rzeczywistości oraz narracyjnej tożsamości każdego podmiotu pojawiają się zupełnie nowe stanowiska, które monografia zbiorczo charakteryzuje. Dzięki filozofii obecności, nowej fenomenologii, zwrotowi ku rzeczom, ekokrytyce i innym przekroczeniom konstruktywizmu w zupełnie nowy sposób badane są relacje literatury z realnością oraz podmiotowością.
„Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem”, Sylwia Jaskulska, Aleksandra Dopierała, Michalina Mruczyk, Renata Racinowska, Alicja Staszczuk
Czym jest ocenianie zachowania i czemu służy? Czy jest konieczne? Czy może sprzyjać rozwojowi uczniów i uczennic? Wielu nauczycieli, uczniów oraz rodziców zadaje sobie te pytania. Autorki publikacji, jako nauczycielki, same od lat poszukują sensu oceniania zachowania, a także alternatywnych rozwiązań wobec powszechnie stosowanych systemów punktowych i ocen opisowych. W książce opisują zmianę (a może nawet rewolucję), na którą się zdecydowały – odejście od „ustalania oceny zachowania” na rzecz budowania w szkole klimatu dla uczniowskiej autorefleksji, a wszystko w granicach prawa oświatowego.
„Historia, płeć i władza. Rzecz o piłce nożnej w Hiszpanii 3”, Filip Kubiaczyk
Książka w całości poświęcona jest kobiecej piłce nożnej, ściślej: historii jej zerwania z patriarchalnym paradygmatem, silnie zakorzenionym w hiszpańskim społeczeństwie. Analizując piłkę nożną kobiet na tle historycznego rozwoju Hiszpanii oraz przemian w rozumieniu kryterium płci w ramach dyskursu władzy, autor ukazuje trudną drogę, jaką piłkarki, sędzie, trenerki, dziennikarki i komentatorki przebyły ze sfery prywatnej (domowej), w której zamknął je męski dyskurs władzy w XX wieku, do sfery publicznej, w której w XXI wieku zyskały taką pozycję, że stały się zdolne do wytworzenia kontrnarracji względem dominującego dyskursu.
Czytaj też: Cyganologia wciąż budzi emocje