Wersja kontrastowa

Bestsellery Wydawnictwa Naukowego UAM 2024

Sławomir Erkiert, dyrektor Wydawnictwa Naukowego UAM. Fot. Władysław Gardasz
Sławomir Erkiert, dyrektor Wydawnictwa Naukowego UAM. Fot. Władysław Gardasz

 

Czy książka naukowa może być bestsellerem? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo krótka: absolutnie tak. Czym przyciągają te książki? Z jednej strony precyzyjnym warsztatem naukowym, z drugiej – umiejętnością tłumaczenia złożonych zagadnień w sposób przystępny i inspirujący. 

Dzisiaj wydawnictwa naukowe nie kojarzą się z ciężkimi tomami, które odstraszały bardziej niż widok książek Stephena Kinga. Dzisiaj bestsellerowe książki naukowe starają się połączyć wymogi czytelników – zarówno tych związanych ze światem akademickim, jak i szerokiego grona osób zainteresowanych wiedzą. Z jednej strony pozostają wierne swoim podstawowym celom: rzetelnemu przedstawianiu wyników badań, analiz i teorii. Z drugiej – coraz częściej stawiają na przystępność, atrakcyjną formę i interdyscyplinarność.  

Bestsellery Wydawnictwa Naukowego UAM, które na tej stronie prezentujemy, to pięć publikacji, których sprzedaż egzemplarzowa była największa w 2024 r., i mam tutaj na myśli wydania drukowane oraz elektroniczne łącznie. Gdybyśmy np. położyli wszystkie sprzedane egzemplarze (drukowane) tych pięciu książek jedną za drugą w linii, utworzylibyśmy „ścieżkę wiedzy” o długości ok. 200 m – to dwukrotność długości boiska piłkarskiego (105 m) lub długość eleganckiego pasażu Burlington Arcade w Londynie (196 m). 

Bestsellery WN UAM 2024 to książki niezwykłe, reprezentujące z jednej strony siłę i potęgę wiedzy autorek i autorów, z drugiej – ich umiejętność pisania językiem, który inspiruje, angażuje i otwiera czytelników na nowe perspektywy. Dodajmy do tego elegancką okładkę, atrakcyjną typografię, wysokiej jakości papier, świetną pracę redaktorską, skład DTP, dystrybucję i promocję – uzyskamy gotowy przepis na najczęściej kupowane książki naukowe. Oto one:

 

„Dyscyplina naukowa i tożsamość naukowca”, Zbyszko Melosik 

Autor koncentruje swoją uwagę na dyscyplinach i dyscyplinarności w bardzo szerokich kontekstach. Jego analizy i interpretacje pozwalają na stwierdzenie, że teza o kryzysie czy upadku znaczenia dyscyplin nie znajduje uzasadnienia; nadal odgrywają one decydującą rolę w organizacji współczesnej nauki, uniwersytetu i wspólnoty akademickiej. Stanowią również niezwykle istotne źródło kreowania tożsamości naukowców. 

 

„Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów”, Michał Klichowski 

Nowatorska monografia na rynku. Książka opowiada o naukowej emigracji pedagoga do świata neuronauki. Jednak bodźcem do jej napisania nie była potrzeba opublikowania dziennika z emigracji, lecz krytyczna refleksja emigranta dotycząca tego, jak neuronauka uwiodła zarówno pedagogów, jak i niepedagogów, ale też jak wykorzystywana jest do uwodzenia licznych sfer, w tym tych ściśle edukacyjnych.  

 

„Czytanie postkrytyczne. Teorie i praktyki literaturoznawcze po konstruktywizmie”,  

Tomasz Mizerkiewicz 

Książka proponuje rozpoznanie stanu badań literackich, jaki wyłania się po zanegowaniu konstruktywizmu. Po okresie typowej dla konstruktywizmu dominacji przekonania o tekstowej naturze realności, dyskursywnego charakteru ludzkiej rzeczywistości oraz narracyjnej tożsamości każdego podmiotu pojawiają się zupełnie nowe stanowiska, które monografia zbiorczo charakteryzuje. Dzięki filozofii obecności, nowej fenomenologii, zwrotowi ku rzeczom, ekokrytyce i innym przekroczeniom konstruktywizmu w zupełnie nowy sposób badane są relacje literatury z realnością oraz podmiotowością. 

 

„Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem”, Sylwia Jaskulska, Aleksandra Dopierała, Michalina Mruczyk, Renata Racinowska, Alicja Staszczuk 

Czym jest ocenianie zachowania i czemu służy? Czy jest konieczne? Czy może sprzyjać rozwojowi uczniów i uczennic? Wielu nauczycieli, uczniów oraz rodziców zadaje sobie te pytania. Autorki publikacji, jako nauczycielki, same od lat poszukują sensu oceniania zachowania, a także alternatywnych rozwiązań wobec powszechnie stosowanych systemów punktowych i ocen opisowych. W książce opisują zmianę (a może nawet rewolucję), na którą się zdecydowały – odejście od „ustalania oceny zachowania” na rzecz budowania w szkole klimatu dla uczniowskiej autorefleksji, a wszystko w granicach prawa oświatowego. 

 

„Historia, płeć i władza. Rzecz o piłce nożnej w Hiszpanii 3”, Filip Kubiaczyk 

Książka w całości poświęcona jest kobiecej piłce nożnej, ściślej: historii jej zerwania z patriarchalnym paradygmatem, silnie zakorzenionym w hiszpańskim społeczeństwie. Analizując piłkę nożną kobiet na tle historycznego rozwoju Hiszpanii oraz przemian w rozumieniu kryterium płci w ramach dyskursu władzy, autor ukazuje trudną drogę, jaką piłkarki, sędzie, trenerki, dziennikarki i komentatorki przebyły ze sfery prywatnej (domowej), w której zamknął je męski dyskurs władzy w XX wieku, do sfery publicznej, w której w XXI wieku zyskały taką pozycję, że stały się zdolne do wytworzenia kontrnarracji względem dominującego dyskursu. 

 

Czytaj też: Cyganologia wciąż budzi emocje

Nauka Ogólnouniwersyteckie

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.