Wersja kontrastowa

Koncert "Songs of Struggle and Freedom"

Fot. Maciej Nowaczyk
Fot. Maciej Nowaczyk

Zorganizowany przez Wydział Anglistyki UAM w ramach obchodów stulecia Uniwersytetu Poznańskiego koncert pt. Songs of Struggle and Freedom odbył w Auli UAM. 

Wspólne i solistyczne występy dwojga pianistów – Pameli Howland i Stana Breckenridge'a – zgromadziły rzeszę melomanów. Byli wśród nich pracownicy i studenci WA, przedstawiciele społeczności naszego Uniwersytetu z członkami rodzin i przyjaciółmi oraz przyjaciele UAM i Wydziału Anglistyki.

Zebranych powitała Dziekana Wydziału Anglistyki UAM, prof. dr hab. Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk. W krótkim wystąpieniu Pani Dziekan podziękowała za przyjęcie zaproszenia przez tak liczne grono słuchaczy i podkreśliła zaangażowanie Wydziału w realizację trzeciej misji Uczelni, tj. kontakty z otoczeniem społecznym. Prof. Dziubalska-Kołaczyk przedstawiła sylwetki wykonawców. Oboje są nie tylko muzykami, ale i muzykologami z doktoratami, związanymi z naszą Uczelnią – Pamela Howland była dwa lata wcześniej stypendystką Fundacji Fulbrighta, zaś Stan Breckenridge, w przeszłości stypendysta Fulbrighta na UMCS i Uniwersytecie Jagiellońskim, jest profesorem wizytującym na WA. Koncert był trzecim wspólnym pojawieniem się na scenie obojga wykonawców przed publicznością Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 
Amerykańscy muzycy rozpoczęli od kilku utworów na cztery ręce z gatunku negro spiritual oraz od własnych aranżacji trzech preludiów George’a Gershwina, pierwszego znaczącego kompozytora amerykańskiego, który z niebywałym wyczuciem łączył muzykę klasyczną z elementami jazzu i muzyki popularnej.

W części występów solowych, Pamela Howland odegrała trzy kompozycje własnego autorstwa, w tym dwie impresje z pobytu w Polsce: Poppy Field i Grey November. Z kolei Stan Breckenridge wykonał kompozycję pt. A Change is Gonna Come – pochodzącą z 1964 r. pieśń Sama Cooke’a, wyrażającą nadzieję na zakończenie dyskryminacji rasowej w USA. Istotnie, Kongres USA 2 lipca 1964 r. przyjął ustawę zabraniającą dyskryminacji w urzędach i miejscach publicznych.

Po kolejnych 2 kompozycjach wykonanych przez pianistę, oboje muzycy odśpiewali i zagrali nieoficjalny hymn czarnych mieszkańców USA: Lift Every Voice and Sing. Muzyczną niespodzianką przygotowaną na koniec koncertu dla publiczności było brawurowe wykonanie kompozycji z pochodzącego z 2015 r. musicalu Hamilton. Artyści w formie rapu przedstawili słuchaczom życiorys jednego z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych Ameryki, Alexandra Hamiltona.

Ważnym elementem koncertu były recytacje 4 tekstów nawiązujących do tematu przewodniego wydarzenia – walki o wolność – autorstwa m.in. Marka Twaina, Mai Angelou i Martina Luthera Kinga. Szczególnie wrażenie zrobiła na słuchaczach pełna pasji recytacja Stana Breckenridge’a słynnej mowy pastora Kinga, wygłoszonej 28 sierpnia 1968 roku u stóp pomnika Abrahama Lincolna w Waszyngtonie.

Po zakończeniu zasadniczej części występu, pianiści poprosili na scenę Panią Dziekan WA, prof. Katarzynę Dziubalską-Kołaczyk. Muzycy złożyli jej życzenia urodzinowe, zaintonowali Happy Birthday i odśpiewali tę pieśń z całą publicznością.

Dynamiczny koncert zakończyli pianiści wykonując popularny ragtime Maple Leaf Cafe, skomponowany w 1899 r. przez króla tego gatunku muzycznego, Scotta Joplina oraz negro spiritual z początku XX wieku pt. Wade in the Water.
Koncert okazał się prawdziwą ucztą dla melomanów, których prof. Dziubalska-Kołaczyk zaprosiła na kolejne wydarzenie tego typu w przyszłym roku.

 

Kultura Wydział Anglistyki
Zobacz podobne

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.