Ksiądz prof. dr hab. Piotr Nawrot z Wydziału Teologicznego UAM zakończył realizowany w Boliwii kilkumiesięczny grant ,,Wykład o praktyce muzycznej w XVII i XVIII wieku w Polsce oraz koncerty z muzyką barokową kompozytorów polskich w wykonaniu Chóru i Orkiestry Arakaendar z Boliwii”, finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP.
Celem programu było zwiększenie zainteresowania polską kulturą muzyczną poprzez prezentacje utworów kompozytorów okresu baroku z Polski w interpretacji Chóru i Orkiestry Arakaendar z Boliwii. Realizując niniejszy projekt, ten najsłynniejszy zespół z Ameryki Południowej występował pod dyrekcją wybitnego dyrygenta, Dominique’a Vellarda z Francji, a oprócz 41 artystów z różnych części Boliwii (Oruro, Sucre, La Paz, Cochabamba, Santa Cruz, Urubichá) w koncertach brali też udział muzycy z Argentyny i Polski.
Ideą, zgodnie z którą skonstruowano program, było jak najwierniejsze przedstawienie kunsztu oraz bogactwa życia muzycznego w Polsce XVII i XVIII stulecia. Z bogatego repertuaru muzyki barokowej polskich kompozytorów, znajdującego się w polskich archiwach i bibliotekach, wybrano utwory wokalne i instrumentalne reprezentujące życie muzyczne w Polsce tego okresu i ułożono je w taki sposób, by tworzyły logiczny ciąg. Powstały w ten sposób program muzyki sakralnej i liturgicznej był w pełni reprezentatywny w odniesieniu do tego, co mogło brzmieć w katedrach Krakowa, Poznania, Gniezna, Gdańska, Pelplina czy jakiejkolwiek innej świątyni w Polsce tego czasu. Zaprezentowana w Boliwii koncepcja jest w pełni nowatorska i może służyć muzykom, także w Polsce, jako wzór tworzenia logicznych programów muzyki dawnej przy wykorzystaniu zasobów archiwalnych naszego kraju.
Dla artystów uczestniczących w projekcie zorganizowano wykłady, w czasie których szczegółowo omówiono wybrany repertuar, zaprezentowano sylwetki jego twórców oraz ich dorobek, przekazano informacje o życiu muzycznym w Polsce w XVII i XVIII wieku, a także stworzono okazję do debaty. Uczestnicy wykładów otrzymali teksty w języku hiszpańskim z wybranymi informacjami o kompozytorach, ich dziełach oraz o muzyce polskiej owego okresu.
Zaprezentowany w ramach realizacji projektu układ utworów został szczegółowo omówiony tak, aby wszyscy mogli poznać historię powstania wybranych utworów, ich funkcje liturgiczne czy też salonowe. Przestawiono biografie każdego z kompozytorów, a także udostępniono wykaz zachowanych kompozycji ich autorstwa.
Dla wszystkich uczestników projektu informacje o muzyce baroku w Polsce były całkowitą nowością. Przygotowanie wspominanych prezentacji w języku hiszpańskim wymagało od wykładowcy odpowiedniego przygotowania. Zadbano także o poprawną wymowę tekstów oraz nazwisk i imion polskich kompozytorów.
Mimo napiętej atmosfery w dniach poprzedzających występy, spowodowanej przez ruchy społeczne, które objęły całą Boliwię i doprowadziły do blokady dróg oraz innych form protestów, próby odbyły się zgodnie z harmonogramem i przygotowano koncerty.
Realizację projektu należy uznać za ogromny sukces, a przede wszystkim promocję kultury polskiego baroku w Boliwii. Być może jest to początek realizacji kolejnych projektów prezentacji bogatej kultury muzycznej Polski w Ameryce Południowej.
Czytaj też: Prof. Piotr Nawrot przywrócił muzykę światu