Uniwersalne projektowanie w edukacji. Po co, dla kogo i jak? Prowadzenie dr Urszula Tokarczyk-Bar. Spotkajmy się na YouTube 11 grudnia TUTAJ . Początek godzina 18.00. Zaprasza zespół "UAM dla najlepszych".
Już ponad 100 lat temu Janusz Korczak w Jak kochać dziecko pisał „Całe wychowanie współczesne pragnie, by dziecko było wygodne”. Do dziś ogromną popularnością cieszą się „instrukcje obsługi” wychowanka manifestującego swoją indywidualność i odrębność. Spróbujmy powrócić do pytania o cele praktyki edukacyjnej, które Florian Znaniecki w Socjologia wychowania wskazywał jako „obudzić, rozwinąć i utrwalić w każdej jednostce ten zarodek twórczych uzdolnień, jaki ona ze sobą przynosi, a zarazem nauczyć każdą jednostkę, aby swe dążności twórcze wyrażała w solidarnej współpracy z innymi”.
Edukacja jest podstawowym prawem człowieka, niezależnie od wieku, stanu zdrowia, poglądów, czy innych cech. Jakiej edukacji potrzebujemy? W każdej jednostce, czyli dziś powiedzielibyśmy z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania w edukacji. Uniwersalnego, czyli takiego, które uwzględnia potrzeby każdego członka wspólnoty edukacyjnej z całym bogactwem uwarunkowań i indywidualnych potrzeb.
W kolejnych spotkaniach, wraz z zaproszonymi osobami, podejmiemy między innymi zagadnienia potrzeb osób z ograniczeniami sprawności wzroku, słuchu, ruchu, z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz inne
kwestie z którymi mierzy się dziś uniwersalne projektowanie w edukacji. Czekamy na Państwa pytania i sugestie.