Moim marzeniem od zawsze było wprowadzenie na nasz Uniwersytet narzędzia, które będzie funkcjonalne i intuicyjne zarówno dla pracowników administracyjnych jak i dydaktycznych. Platformy, na której spotkają się w przyjaznej atmosferze potrzeby każdego pracownika z możliwościami ich realizacji. Krótko mówiąc – greckiej agory, na której wszyscy uprawnieni pracownicy UAM będą mogli uzyskać odpowiedź na każde pytanie związane z funkcjonowaniem naszego akademickiego polis.
Taka szansa pojawiła się, kiedy na UAM wprowadzono rozwiązanie chmurowe: Microsoft Office 365. Od tamtej pory pracownicy jak i studenci mogą korzystać m.in. z bezpłatnego pakietu Microsoft Office czy możliwości współpracy on-line nad edycją różnych dokumentów, folderów, tworzenia telekonferencji. Kolejnym krokiem była rozbudowa tego – dobrze znanego wielu pracownikom systemu – o nowe funkcjonalności typowe dla rozwiązania intranetowego Uczelni.
Prace nad stworzeniem Intranetu rozpoczęły się ponad dwa lata temu, a możliwość rozwinięcia pomysłu nastąpiła dopiero rok temu, dzięki Projektowi Uniwersytet Jutra I. Fundusze pozyskane z Projektu służą m.in. na zbudowanie i wdrożenie Intranetu UAM. Prace nad nim nadzoruje Zespół Centrum Informatycznego z Panią Moniką Niewęgłowską, Januszem Lachowiczem na czele i powołana specjalnie do tego Projektu – p. m. Magdalena Żurawska. Intranet, zastąpi wraz z Nowym Rokiem, 2020, obecny „Portal Pracownika”. Przejmie takie jego funkcje jak: prezentacja aktualności, wydarzeń, informacji na temat Uniwersytetu, prezentacja Centrów i Wydziałów, książka adresowa, kalendarz wydarzeń - dodatkowo, umożliwi sprawne wyszukiwanie dokumentów dzięki intuicyjnej wyszukiwarce, pomoc w formie helpdesk i instrukcji. Wszystko to będzie zaprezentowane użytkownikom w nowej, przyjaznej i estetycznej szacie graficznej.
Ponadto, od nowego semestru, ruszy część Intranetu skierowana do Pracowników Naukowych i Studentów UAM. Funkcjonalności tej części umożliwiają wreszcie swobodną i mobilną współpracę między studentami a dydaktykami czy naukowcami. Wśród dostępnych funkcjonalności są wszelkie rozwiązania oferowane na Sharepoincie: telekonferencje, edycja jednego dokumentu przez kilka upoważnionych osób, bezpłatny dostęp do całego pakietu Microsoft Office w wersji chmurowej. Ponadto, praca w zespołach projektowych, automatyczne generowanie list obecności z USOS-a, możliwość wykonywania testów on-line.
W Intranecie znaleźć można zatem wszystkie informacje skierowane do pracowników UAM oraz materiały związane z PR wewnętrznym. Dodatkowo, ze względu na rozwiązanie chmurowe, Platforma oferuje m.in. tworzenie witryn projektowych, które sprawdzą się idealnie we współpracy zespołowej, interdyscyplinarnej. Wszystkie te funkcjonalności są dla pracowników Uniwersytetu bezpłatne i można z nich korzystać z dowolnego miejsca na świecie - wszędzie tam, gdzie jest dostęp do Internetu.
Mam ogromną nadzieję, że połączenie wielu funkcjonalności w jednym miejscu będzie dla pracowników naszego Uniwersytetu przyjaznym rozwiązaniem, które ułatwi im pracę oraz uprzyjemni działanie na rzecz naszej społeczności.