Wersja kontrastowa

COIL. Tylko w parze

Fot. A. Wykrota
Fot. A. Wykrota

Dr Leonor Sagermann Bustinza oraz dr Dominika Dziubała-Szrejbrowska z Instytutu Filologii Romańskiej zakończyły realizację projektów w ramach programu COIL (Collaborative Online International Learning). Jego celem jest rozwijanie współpracy międzynarodowej między uczelniami z wykorzystaniem narzędzi internetowych.

 

COIL narodził się przeszło 30 lat temu na uniwersytetach w USA. To właśnie tam po raz pierwszy zaczęto wykorzystywać platformy internetowe do współpracy między rozproszonymi po całym kraju uczelniami. Ideę tę przejął m.in. Universidad La Salle w Meksyku (członek grupy Compostela), który od lat szkoli nauczycieli akademickich z całego świata. Na początku 2021 roku zaproszenie do udziału w programie otrzymali również pracownicy naszego uniwersytetu. Zgłosiła się m.in. dr Dominika Dziubała-Szrejbrowska.

– Mam wrażenie, że COIL bardzo dobrze wpisał się w ostatnie dwa lata nauczania zdalnego. Dał nam narzędzia i możliwość, aby nieco uatrakcyjnić zajęcia, pozwolił studentom w momencie izolacji na nawiązanie kontaktów z rówieśnikami zza granicy. Okazało się, że nie trzeba podróżować, aby poznawać inne obyczaje i kultury.

Udział w projekcie rozpoczął się od sześciotygodniowego kursu dla nauczycieli akademickich. Jak wspomina dr Leonor Sagermann Bustinza w zajęciach on-line udział wzięło blisko 500 osób z całego świata. Wspólne spotkanie odbyły się jednak tylko na początku i końcu kursu zasadnicze działania zaplanowane zostały w ramach współpracy w dwuosobowych międzynarodowych grupach. Pary zostały dobrane losowo. – To pozwala lepiej poznać partnera, nawiązać z nim bliższy kontakt, zaprzyjaźnić się – ocenia dr Sagermann Bustinza – Umawiamy się na spotkania i realizujemy wyznaczone zadania, a jednocześnie pracujemy nad przygotowaniem sylabusa do przyszłych zajęć ze studentami. Ważne na tym etapie jest wsparcie i obopólna motywacja do pracy. COILa nie można ukończyć w pojedynkę, tylko w parze.

Dr Dominika Dziubała-Szrejbrowska podjęła współpracę z Brytyjką Sarą Moss, pracującą na Uniwersytecie w A Corunii (Hiszpania). Już w trakcie realizacji projektu do teamu dołączyła dr Ana Montoya Reyes. Panie wspólnie przygotowały sylabus do zajęć z języka angielskiego, który stanowił integralną część kursów na obu uczelniach. – W ramach projektu musiałyśmy znaleźć jakieś punkty wspólne dla naszych studentów. Uczę studentów filologii, moja partnerka ma natomiast zajęcia na wydziale turystyki. Ostatecznie udało nam się opracować listę tematów związanych z kulturą i życiem codziennym w Hiszpanii i Polsce – mówi dr Dziubała-Szrejbrowska.

Dr Sagermann Bustinza wspólnie ze swoją partnerką z Uniwersytetu w Burgos (Hiszpania) Carmen Ibáñez Verdugo przygotowywały zajęcia dla studentów filologii hiszpańskiej. – Moi studenci bardzo cieszyli się z perspektywy współpracy z kolegami z Hiszpanii. Wspólnie z Carmen przygotowywałyśmy ich jednak na to, że udział w zajęciach to nie tylko spotkania i pogawędki, ale również konkretna wspólna praca – dodaje dr Sagermann Bustinza.

Zarówno dr Dziubała-Szrejbrowska jak i dr Sagermann Bustinza podkreślają, że studenci bardzo chętnie podjęli współpracę w wybranych grupach. Kandydatów obie panie rekrutowały w ramach swoich zajęć.

Program rozłożony został na 6-7 siedem tygodni. Studenci realizowali go w kilkuosobowych międzynarodowych grupach. W każdym spotkaniu uczestnicy rozwiązywali zadanie wyznaczone przez prowadzące. Studenci nie znali scenariusza, nie wiedzieli, co będzie w kolejnych tygodniach, dowiadywali się tego dopiero po zaliczeniu wcześniejszych zadań.

Projekty zwieńczyła uroczystość, na której pojawił się prof. Mirosław Loba, dyrektor Instytutu Filologii Romańskiej. Podczas spotkania studenci mogli podzielić się swoimi doświadczeniami pracy w grupach międzynarodowych oraz uwagami o przebiegu projektu. Studenci otrzymali również certyfikaty, potwierdzające udział w projekcie, które w Hiszpanii i innych krajach są dodatkowo premiowane przez uczelnie i pracodawców.

Zadowoleni z udziału w COILu są nie tylko studenci, również obie prowadzące nie kryją entuzjazmu. – Razem z koleżankami z A Coruni założyłyśmy stronę, na której dzielimy się doświadczeniami z COILa. W przyszłym semestrze planujemy kolejną edycję. Bardzo zależy nam, aby ta współpraca dalej się rozwijała – mówi dr Dziubała-Szrejbrowska.

– Nasze znajomości nie zakończyły się. Planujemy kolejne projekty. I to jest chyba największa zaleta COILa, że w bardzo krótkim czasie daje bardzo konkretne owoce i w dodatku sin salir de casa (nie wychodząc z domu) – dodaje dr Sagermann Bustinza.

zob. też Dr Leonor Sagermann Bustinza. Navidad w Peru

Nauka Wydział Neofilologii

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.