Centrum Badań poświęcone prof. Piotrowskiemu

Fotografia w nagłówku
fot. Ewa Konarzewska-Michalak
fot. Ewa Konarzewska-Michalak

Konferencja „Theorizing the Geography of East-Central European Art” zainaugurowała działalność Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej i Spuścizną Piotra Piotrowskiego. Powołane przez Rektora UAM w Instytucie Historii Sztuki Centrum będzie kontynuować dzieło życia zmarłego trzy lata temu cenionego historyka sztuki.

 – Centrum jest zakotwiczone w spuściźnie intelektualnej profesora, praktykowanej przez niego metodologii oraz jego decyzjach merytorycznych. Zakres badań Centrum obejmuje więc sztukę Europy Środkowo-Wschodniej od ruchów awangardowych po sztukę współczesną, w perspektywie globalnej – informuje dr Magdalena Radomska, która razem z prof. UAM dr. hab. Agatą Jakubowską zainicjowała powstanie Centrum.

Otwarcie Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej

Materialnym zrębem Centrum jest biblioteka oraz archiwum profesora Piotrowskiego. W ramach Centrum co dwa lata organizowane będzie East-Central European Art Forum – spotkanie badaczy zajmujących się sztuką Europy Środkowo-Wschodniej dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku. Zapoczątkowała je dzisiejsza konferencja mająca miejsce w CK Zamek.

Otwarcie Centrum badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej

- Konferencja gromadzi kluczowych naukowców z dziedziny badań nas sztuką Europy Środkowo-Wschodniej, którzy znali profesora Piotrowskiego i współpracowali z nim. Zaprosiliśmy ich tutaj, by podtrzymać cała sieć kontaktów, którą utworzył – dodaje dr Radomska.

Otwarcie Centrum Badań nad Sztuką Europy Środkowo-Wschodniej

Dyskusja toczyła się wokół nowych teoretycznych ujęć problemu geografii sztuki Europy Środkowo-Wschodniej i krytycznej analizy istniejących koncepcji.

Czytaj też: Michał Mencfel laureatem konkursu

Piotr Piotrowski  był historykiem sztuki, kuratorem, profesorem nauk humanistycznych na UAM. Otrzymał m. in. Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy, nominację do Nagrody Literackiej Nike  za książkę Znaczenia modernizmu oraz nagrodę im. Jana Długosza za Awangardę w cieniu Jałty. Głównym obszarem jego badań była społeczna i polityczna historia sztuki XX wieku z naciskiem na Europę Środkową i Wschodnią.

Nauka Wydział Historyczny